Splitter ny Golf stasjonsvogn
Den viktigste norske nyheten på Volkswagen Group Evening var utvilsomt Golf Estate – eller stasjonsvogn på godt norsk. Den blir en av Norges mest solgte. Mandag kveld dro Volkswagen teppet av nye Golf stasjonsvogn – en helt ny bil som i motsetning til den meksikanske forgjengeren blir en ekte europeer. Den moderne bilen er inntil 105 kg lettere enn den utgående modellen – et godt utgangspunkt for lavere forbruk og utslipp. Golf stasjonsvogn får motorer som spenner fra 85 til 150 hestekrefter, og det kommer en Blue Motion TDI-versjon med 110 hk som nøyer seg med 0,33 liter diesel på mila – tilsvarende et CO2-utslipp på bare 87 gram per kilometer. På scenen i Genève står også en Golf stasjonsvogn med 4Motion – en sikker hit for vinterlandet Norge. Selv om nye Golf stasjonsvogn er slanket betyr det ikke mindre lastekapasitet – snarere tvert om – bagasjerommet tar hele 605 liter, 100 liter mer enn forgjengeren! Med baksetene nedfelt er volumet 1620 liter – opp fra 1495 liter i dagens modell. Fra fronten til B-stolpen (mellom dørene) er stasjonsvognen lik en 5-dørs hatchback. Bakfra ligner den storebror Passat. Total lengde på bilen er 4.562 mm – 307 mm mer enn 5-dørsutgaven. Nye Golf stasjonsvogn kommer på markedet i august, og derfra og ut året regner importør Harald A. Møller med å selge 1500 eksemplarer i tillegg til 6000 av den vanlige Golfen og Golf Plus. Jeg vil gjerne se den bilmodell som kan varte opp med høyere volum på det norske markedet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |