[]
[] [firmabil.no] []

Mer effektiv Leaf


Trygve Bæra



Når Nissan nå fornyer elbilen Leaf, starter de samtidig produksjonen av bilen i Europa. Det er gjort et hundretall endringer.

Etter to år og 50.000 eksemplarer solgt verden over, er det klart for neste kapittel i historien om Nissans elektriske bil. I det ytre er det ikke så store forandringer, men under huden er den nye utgaven av Nissan Leaf vesentlig forbedret og forfinet.

Forbedringene er omfattende, og inkluderer blant annet ny helintegrert drivlinje, bedre kjøreegenskaper med chassis tilpasset Europa, utvidet rekkevidde og raskere lading. Dessuten er grillen modifisert for forbedret luftmotstand.

I interiøret finner vi nye seter med bedre støtte, som også kan leveres i skinn. Til tross for liten forandring av karosseriet, har bilen fått større bagasjeplass. Det har skjedd ved å flytte laderen fra bakenden til under panseret, og dermed er bagasjerommet økt med 40 liter.

Ny batterifabrikk
Frem til nå har Leaf kun vært bygd i Japan, men nå settes produksjonen i gang også i Europa og Nord-Amerika. I Europa starter produksjonen i Sunderland i Storbritannia der Leaf vil dele produksjonslinje med Qashqai.

Samtidig produseres de avanserte litium-ion batteriene i et nytt produksjonsanlegg like ved Sunderland-anlegget.

Utvidet garanti
Kundenes trygghet har også økt med en ny garantiplan for batteriene. Så vel som å dekke batteriene mot feil i materialer og produksjon i fem år eller 100.000 km, vil de også bli dekket av en «helsesjekk»-klausul som dekker gradvis kapasitetstap.

Over tid taper litium-ion batteriene en prosent av sin kapasitet, et naturlig fenomen. Men hvis batteriets levetid skulle bli redusert hurtigere enn forventet i den samme garantiperioden, vil det enten bli reparert eller skiftet ut.

Den nye helintegrerte drivlinjen fører ladeenheten, inverteren og motoren sammen for første gang. Disse enhetene monteres nå sammen i en pakke, og den nye drivlinjen inkluderer en 80 kW synkronmotor som drives av 48-modulers kompakte litium-ion batterier som er montert under kupéen.

Økt kjørelengde
Rekkevidden, i henhold til New European Driving Cycle (NEDC), er nå 199 km, en økning fra 175 km i den forrige modellen.

Det er også foretatt endringer av Eco-kjøremodus. En ny innstilling på kraftoverføringen øker den regenerative bremsingen når farten reduseres, mens en separat «Eco»-knapp på rattet utvider rekkevidden ved å endre gasspådraget slik at føreren ikke skal fristes til hurtige akselerasjoner.

En detalj som gjør dagliglivet enklere for bileieren, er ladeportområdet i fronten av bilen. Takket være introduksjonen av et nytt LED inspeksjonslys trenger ikke føreren lenger stole på gatebelysningen for å koble bilen til en elektrisk kilde om kvelden.

Halvering av ladetiden
Nissan peker på at bilen nå har en 6,6 kW innebygd lader som gir mulighet for å kutte ladetiden til det halve, fra åtte til fire timer.

Denne muligheten er imidlertid av forholdsvis liten praktisk betydning her i landet, for det krever at boligen din eller arbeidsplassen din har 32 A strømkontakt på veggen, noe de færreste har.

Dette er et rimeligere valg enn en hurtiglader, og noen lokale myndigheter installerer offentlige ladestasjoner som er i stand til å levere 32 A.

PS!
Nissan tar kundeservice på alvor og gir de kundene som kjøpte bilen før priskuttet følgende tilbud dersom de ønsker å bytte til den nye modellen:

Alle som kjøpte Leaf i perioden august 2012 til prisen ble redusert i januar 2013, vil ved innbytte få et prisavslag på 3.000 euro (ca. kr 24.000).

Tilbudet gjelder ved innbytte fram til 31. januar 2014. Tilbudet gjelder bare for privatkunder.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: