[]
[] [firmabil.no] []

Provo(serende) fra Kia


Robert Reitan



Det er en urban racer Kia har tatt med seg til Genève, først og fremst for å gi oss et glimt av kommende teknologi.

Når Kia viser sin nye konseptbil Provo i Genève, er det en liten og kompakt hatchback / coupé i B-segmentet med ett røft og sporty utseende. Den viser også Kias første 7-trinns DTC girkasse.

Bilen er designet hos Kias design studio i Frankfurt, og Kias designsjef for Europa, Gregory Guillaume sier de vil underholde:

- Bilen er designet som en følelsesmessig og muskuløs bil med sikte på ren moro og ytelse for den by-baserte sjåføren som lengter etter svingene på den åpne landeveien.

4-hjulsdrift og hybrid
Under panseret sitter en 1.6-liters 4-sylindret turbo motor som yter 204 hk på forhjulene. I tillegg har den en elektrisk motor på 45 hester som leverer ekstra krefter til bakhjulene når det trengs, eller som kan brukes til ren eldrift i lave hastigheter.

For å holde bilen på veien hviler den på 19 tommers hjul med spesialdesignede felger. Med en akselavstand på 2353 meter garanterer Kia gode kjøreegenskaper.

Moro blandet med stil
Provo har fått en videreutviklet versjon av Kias «Tiger nose» som sjefsdesigner Peter Schreyer først viste på konseptbilen No 3.

De Schreyer-inspirerte LED-lyktene foran består av mer enn 850 små lysdioder og er i tillegg programmerbare, med alt fra standard lys til «race mode» lys, samt flere morsomme og dekorative (i Norge sikkert ulovlige) utrykk og motiver, for å bygge under påstanden om at dette er en morsom bil.

Interiøret er ryddig med ett fåtalls vippebrytere i aluminium, samt en multimedia skjerm plassert i ett dashbord lagd av karbon.

Det er ingen girspak, kun hendler på rattet og der girspaken normalt sitter er isteden start/stopp-knappen og styringshjulet til multimedia-enheten.

Setet er støpt i én del som går fra dør til dør og er dekket av vattert skinn med racingpreget design.

Skulle bilen bli satt i produksjon vil det i så fall være en forkortet Rio plattform som vil bli benyttet, men per dags dato foreligger ingen konkrete planer.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: