Sporty Rolls-Royce
Mysteriet er løst: den nye fastbacken til Rolls-Royce, Wraith heter den, har ikke en tredje dør bak, men et normalt bagasjelokk! Kall meg gjerne rasist, men for meg låter det helt gæærnt at Director of Engineering heter Doktor Helmut Riedl. Det er omtrent som om det skulle vise seg at Douglas Bader hadde fløyet Messerschmitt. Derimot låter det helt riktig at Rolls-Royce Design Director heter Giles Taylor, glem at han har vært innom Citroën og – selvfølgelig – BMW, men han har også gjort masse bra for Jaguar, så derfor er det helt riktig at han leder RR design nå. Og med de massive målene på den nye Wraith behandlet så nennsomt – bilen ser faktisk lett ut – kan vi trygt slå fast at han har bestått svenneprøven. Wraith er en ganske nydelig bil som et diskret to-fargevalg ikke ødelegger, og som på en måte er det Rolls har manglet i forhold til Bentley. Samtidig som Bentley introduserer sin Silver Spur, som er det de har manglet i forhold til Rolls. Skulle tro prinsipalene hos BMW og VW hadde snakket sammen. Deutschland AG er ganske sammensveiset. Jeg beklager, men Rolls-Royce har ikke sunket så lavt at de har gitt meg noen mål eller vekter på det nye produktet. Men i morgen skal jeg være tilbake med målebånd hvis de ikke vil. Kjøkkenvekten, derimot, strekker ikke til. Jeg vet bare: kortere akselavstand enn Ghost, og den er selvfølgelig også lavere. Og vedkommende som ikke visste målene, visste egentlig heller ikke hvordan man åpnet bagasjelokket, så jeg kan ikke sverge på at det ikke er hengslet i taket – men shut-linjene tydet på noe annet. Hva jeg derimot kan videreformidle er 624 hk – den sterkeste Rolls på denne siden av Merlin-motoren som Douglas Bader brukte i sine Spitfires. Og 800 Newtonmeter fra lastebilaktige 1500 omdreininger. Og dersom du er interessert – og med denne bilen er du det kanskje, for denne vil nok bli kjørt av eieren – nulltilhundre på firekåmmaseks. V12, selvfølgelig og 8-trins ZF automat. Når jeg sier lastebil-aktig er det fordi bilens nav-system nå endelig tar etter det lastebilene i Europa har gjort lenge. Det «forutser» bakker og svinger, og med automatisk fartsholder tas det hensyn til slike topografiske variasjoner på forhånd, slik at kjøremønsteret blir mye mykere (og mer økonomisk dersom det skulle være av interesse). Og – viktig – jeg så en pompøs pengegubbe (på pressedagen???) som fortvilet fomlet etter et eller annet der inne. «Min mann» oppdaget til slutt problemet og åpnet den bakhengslede døren utenfra. Den elektriske døråpneren sitter oppå dashbordet, helt til venstre oppe ved frontruten Sentral informasjon: De første utleveringer til kunder i siste kvartal i år, og i Europa er den priset til 245.000 euro. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |