[]
[] [firmabil.no] []

Snillere Honda CR-V


Trygve Bæra



Genève-utstillingen er arena for Hondas lansering av CR-V med ny 1,6-liters dieselmotor. Den har forhjulsdrift og et CO2-utslipp på beskjedne 119 g/km.

Den nye motoren, 1.6 i-DTEC med 120 hk, er samme motor som ble lansert i Civic tidlig i år, og er nyeste skudd på stammen i Hondas motorserie med det lyriske navnet Earth Dreams Technology.

LES: Våre førsteinntrykk av ny Civic 1,6 i-DTEC

Prisgunstig
Selv om de norske prisene ikke er kjent ennå, vil denne motoren bety at CR-V leveres i en langt mer prisgunstig utgave enn dagens dieselalternativ, nemlig 2,2-liter med 150 hk.

Mange av konkurrentene tilbyr allerede prisgunstige versjoner av sine SUV-modeller med forhjulsdrift og motorer som gir lav CO2-avgift, men Honda har så langt ikke vært representert i denne nisjen.

Nykommeren er klar for salg til høsten, og produseres - som de øvrige CR-V for det europeiske markedet - i britiske Swindon.

Gjerrig
Mindre motor og forhjulsdrift gir ingen endringer verken i bilens mål eller praktiske løsninger. Den smarte løsningen som med et håndgrep feller ned ryggen på det 60/40-delte baksetet er på plass, og som toseter rommer lasterommet ubeskjedne 1648 liter fra gulv til tak.

LES: Våre førsteinntrykk av Honda CR-V

Bilen er utstyrt med Hondas Econ-kjøremodus og start-/stopp-funksjon som sørger for å redusere dieselforbruket ved blandet kjøring til 0,45 liter pr mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 119 g/km.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: