[]
[] [firmabil.no] []

Viktig del av 911-tradisjonen


Jon Winding-Sørensen
Tekst og foto



Lite var kjent om Porsches nye 911 GT3 før den dukket opp på VW-Gruppens Power-kveld, timer før Genève-utstillingen åpnet.

- Hvor mange har dere solgt av denne da? spurte jeg Porsche-importør Christian Stenbo der vi betraktet den potente nykommeren. Han pleier nemlig alltid å ha et navn eller to på forhåndslistene for selv de mest eksklusive Porschene når de dukker opp.

- Ingen, var det overraskende svaret. - Vi visste jo ikke om den.

Den uoffisielle debuten var på VW-gruppens massive kveld mandag. Der den ene VW-divisjonen etter den andre viste magre og elektriske og hybdrider og e-merkede undere.

Og så tropper Porsche opp med noe som slett ikke skammer seg over fart og makt og som bekrefter det gamle ordtaket om at «alt under tre liter på mila er femi».

Dette er den femte generasjonen av fabrikkens skikkelige gateracere (vi har vist deg bilder av Cup-utgaven tidligere, mer enn 2.400 av disse modellene har vært bygget siden Opus En i 1988, hvilket gjør at Porsche kan kalle den verdens mest solgte racerbil) og er selvfølgelig en korrekt måte å innlede feiringen av 911s første femti år på. (Akkurat DEN feiringen skal nok kulminere i Frankfurt i september).

Porsche har også telt opp sine GT3-gateutgaver, siden den serien kom på nett i 1999. Nesten 15.000 slike har vært solgt siden da – ikke en veldig stor del av det samlede antall 911, for da snakker vi om 820.000 eksemplarer, men en veldig vesentlig del av 911-historien har den blitt.

Vi kan ikke annet enn å oppsummere den nye utgaven her: 3,8 liter, 475 hester, 3,5 til 100 og 315 km/t. Nordsløyfa gjør den på under sjuogethalvt!

LES OGSÅ: Racerbil på skilter

Giringen er kortere enn i den vanlige 911, og skjer utelukkende gjennom en PDK-transmisjon – nå blir det ikke lenger mulig å få levert en vanlig manuell kasse.

Og selv om motoren er basert på en Carrera S, er det nesten ikke felles deler. For eksempel er man igjen tilbake til råder i titan og smidde stempler og derfor en rødlinje først på 9000.

De forteller også at for første gang er en Porsche utstyrt med aktiv bakhjulsstyring. De gjør ikke slike grep hvis det ikke gir klare fordeler, derfor kan vi sikkert vente oss en enda mer manøvrerbar bil enn det ypperste de har levert fra seg tidligere.

Kanskje er det også på grunn av de styrbare bakhjulene at bilen er 40 mm bredere over hoftene enn en «vanlig» Carrera S?

Og om akkurat den detaljen er vanskelig å oppdage med et raskt øyekast, er den store, faste hekkspoileren i hvert fall et klart signal på at her beveger du deg i eliteklassen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: