[]
[] [firmabil.no] []

Corvette tilbake til røttene


Stein Pettersen



Da jeg så nye Chevrolet Stingray i Detroit for et par måneder siden, var det med en liten følelse av at noe manglet. Nå er den blitt komplett.

Det tok da heller ikke lang tid før ulike former for lekkasjer viste at en cabriolet-versjon var på vei.

MER OM: Ny Corvette

Det hele så relativt klart ut allerede i slutten av januar, da vi viste disse bildene av en toppløs Corvette.

Hva er vel ellers mer naturlig enn å nappe taket av Corvette under solen i de sveitsiske alper.

Klar fra begynnelsen
Det er vanlig når en coupé går over til å bli en cabriolet at man må gjøre større endringer for å beholde stivheten, det fører ofte til økt vekt og andre uønskede bivirkninger – det er ikke tilfelle for Corvette.

De to ulike karosserivariantene overlapper hverandre bortimot perfekt, også når det gjelder høyde og vektfordelingen på 50/50.

GMs globale designsjef, Ed Welburn, som selv er en uttalt Stingray-fan, påpeker at dette handler om å ta bilen tilbake til opprinnelsen:

- Cabriolet har vært en del av hjertet og sjelen til Corvette siden begynnelsen av 1953. Med den helt nye Corvette Stingray, har vi designet coupéen og cabrioleten parallelt. Resultatet er at Corvette Stingray byr på en takløs kjøreopplevelse uten at du må gå på kompromiss med ytelser, teknologi eller design, sier Welburn.

Bedre støydempet
Ramma i både coupéen og cabrioleten er i aluminium, noe som gjør den over 50 prosent stivere enn forgjengerens som var i stål.

Som vi viste i saken vår fra januar, var det allerede da vi så denne rammen lett å se at en cabriolet var i nærheten – blant annet fordi takelementene i coupéen kunne tas av.

Sånn sett er den eneste store endringen som er gjort den nye plassen til å pakke ned taket når det slås ned. Noe du for øvrig kan gjøre i hastigheter opp til 50 kilometer i timen.

Kikker du inn i - eller opp i - den nye cabrioleten, vil du også se at selve utformingen er så godt som helt identisk med coupéen.

Taket er nå i tre lag, som inneholder to lag med lyddempende matter, og bakrute i glass. Det nye taket erstatter det gamle, som riktignok var i fem lag, men slapp igjennom relativt mye lyd.

Bra med krefter
Under panseret finner vi mer aluminium. Her i form av den nye direkteinnsprøytede 6,2-liters LT1 V8eren, med noe vi antar vil bli rundt 450 hester og 610 Newtonmeter med moment. Det hele koblet til en syvtrinns manuell eller en sekstrinns automatkasse med paddleshift.

Eksakte tekniske data er fortsatt litt flytende fra Chevrolet, men vi har blitt fortalt at den amerikanske muskelbilen skal klare sprinten opp til 100 kilometer i timen på under fire sekunder.

Toppfarten bør da også være mer enn tilstrekkelig til at en eventuell toupé vil forsvinne ut i evigheten om du lar taket være nede.

For at din nye Corvette skal være best mulig tilpasset ditt humør og kjørestil, vil også cabrioleten komme med mulighet for fem ulike innstillinger for kjøreoppsett.

Om det ikke blir sportslig nok for deg, kan du alltid legge på pakka som Chevrolet kaller Z51 Performance. Da får du blant annet tørrsumpsmøring, bedre kjøling, elektronisk diffbrems og oppgradert aeropakke.

I produksjon til høsten
For deg som har fått fot nå, og lurer på når du kan forvente din nye Corvette – kan vi melde at produksjonen av både coupé og cabriolet er planlagt til høsten.

Det betyr at de første bilene er på plass i tide før julegranen tennes.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: