[]
[] [firmabil.no] []

Vinterlek i bakken


Stein Pettersen



Den norske Mini-importøren tror snaut hundre kunder er lekne nok til å kjøpe kompakt-SUV-coupeen Paceman.

For noen få morgentimer måtte smårollingene holde seg unna barnebakken i Tryvann Vinterpark, mens voksne biljournalister gjorde sitt ytterste for å sette nye bakkerekorder, med varierende hell.

Anledningen var førlanseringen av Paceman, den syvende modellen i Mini-familien.

Det er lett å se at nykommeren er basert på Countryman, men som et mer sportslig alternativ har den bare to sidedører og en taklinje som skrår tydelig bakover for å gi en coupefølelse.

Til tross for noe lavere takhøyde, har Mini montert inn to gode, individuelle seter – loungefølelse kaller Mini det, når du først har krøpet inn der, sitter selv normalbygde voksne helt ok.

For å fremheve de sportslige sidene er Paceman utstyrt med sportsunderstell og senket med fem centimeter sammenlignet med Countryman. Du kan velge mellom to alternative bensinmotorer og to dieselvarianter.

Forhjulsdrift er standard, men tre av modellene kan leveres med firehjulsdrift mot et pristillegg på ca. 30.000 kroner.

Øker
Mini vokser både i modellutvalg, forhandlere og kunder – og kan notere seg en økning fra 74 biler i 2001 til 856 i 2012.

Paceman kommer neppe til å øke salget drastisk, rundt 80 biler regner den norske Mini-sjefen, Peter Magnus Nissen med å selge i år.

Mini har ekspandert med nye forhandlere de siste årene, sist ut er Ålesund, Hamar og en Oslo-forhandler sentralt plassert i Vika.

Typisk Mini
På plass bak rattet kjenner man igjen de typiske Mini-detaljene, som den store, sentralt plasserte speedometerklokka, knapper og brytere.

Det føles mest riktig å gi bånn gass med den 184-hesters bensinturboen som sitter i Paceman Cooper S, men i praksis viser det seg at bilen med dieselmotor, med riktig moment – er vel så effektiv rundt i løypa.

Samtidig er det noe med bensinmotor som kler denne bilen – du ønsker egentlig ikke at diesellyden skal trenge inn i kupeen, og du vil definitivt ikke lukte diesel når du er ferdig med å fylle opp.

Den 1,6-liters turbomotoren i Cooper S har et raust dreiemoment over et stort register, noe som gjør den til en perfekt kombinasjon med sportsligheten som Paceman byr på.

Alternative motorer er Cooper med 122-hesters bensinmotor, Cooper SD med 143-hesters diesel og Cooper D med 112-hesters diesel.

Prisen for Paceman ligger 10.000 kroner over prisene på Countryman, det koster litt ekstra å være sportslig.

Det betyr at den billigste bensinutgaven starter på 279.600 kroner, mens 112 hester diesel starter på 283.700.

I toppen finner du John Cooper Works-varianten med 218 hester – den koster 514.900 og kommer ikke til Norge før i mai.

BilNorge.no har imidlertid lurt seg til en sniktest, og kommer tilbake med et førsteinntrykk om ikke så lenge! 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: