[]
[] [firmabil.no] []

Bilen som ikke kommer


Jon Winding-Sørensen
Tekst & Foto



«På plass før sommeren», skrev vi da vi fikk høre om den nye åpne Opelen.
Drøm søtt!!

Vi fikk se den nye Opel Cascada på bilutstillingen i Geneve. 

En nydelig åpen bil med plass til alle fire, og til en pris som virker svært fornuftig og med et motorutvalg som burde gjøre at den ikke straffes av det norske avgiftsregimet.

Og – ikke minst – en bil som fyller et opplagt gap i det norske markedet.  Du må ganske langt opp blant de andre tyskerne før du finner en gjennomført fireseters cabriolet – og det attpåtil med stofftak!

Spesifikasjonene ser overbevisende ut, måten chassiset er stivet opp på ser gjennomført ut. 

En softtop som kan opereres elektrisk i inntil 50 km/t og et bagasjerom som rommer hele 280 liter når taket er slått ned (380 liter når det er lukket) er bra.

Enda bedre er det at selv med taket nede kan man splitte baksetet 50/50 for å øke mulighetene til vannski eller kølletransport. Bakseteoperasjonen kan for øvrig også skje elektrisk – den var ny for meg.

LES MER OM CASCADA HER

Ikke til Norge
Men hva får vi høre der vi står og ser for oss turer under norsk sol med eim av råtten norsk tang i neseborene?

Jo – glem det. Bilen blir ikke importert.

Grunnen er «at det selges så få cabrioleter i Norge»

For meg er dette akkurat som argumentet fra noen år tilbake om at det ikke er noen vits i å importere biler i A-segmentet for det selges så få av dem.

Hva skjer når tilbudet kommer?  Et A-segment som representerer nærmere 5 prosent av totalsalget, og et segment som er økende.

Jeg innbiller meg ikke at Cascada ville kunne selge 5 prosent av totalmarkedet, men at den ville være viktig på gulvet hos forhandlerne og et attraktivt tilbud for noen utvalgte – og sikkert viktige – kunder er jeg sikker på.

Klart for gråimport
Og dermed burde jo alt være klart for noen initiativrike privatimportører.  I disse dager starter pressekjøringen av bilene nede på Rivieraen og bilene er på vei til butikkene nå.

Med andre ord burde man kunne ha den første norske på skilt allerede rett etter påske – om ikke for annet så for å vise importøren at det faktisk kan gå an.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: