Mellomklassekongen er tilbake i toppslag
LASTEBIL: Atego tilbyr både motorpremiere og transmisjonspremiere og en imponerende rekke først-i-segmentet innslag. Mye bilder. DEN 4. A-EN: Mercedes-Benz kunne ikke nøye seg med triple-A. Nå er den fjerde nye A'en også på plass – etter Actros, Antos og Arocs. Nye Atego er for øvrig så gjennomført overhalt at vi trygt kan snakke om, ikke bare om fjerde generasjon, men også om en ny bil. Oppskriften er den samme som ble innført da den første Atego ble født, i 1998. Men innholdet er 2013 hele veien, dels i form av oppgraderte komponenter og systemer (med, selvfølgelig, Euro VI som gjennomgangsmelodi) og i form av helt nye elementer. Atego tilbyr både motorpremiere og transmisjonspremiere og en imponerende rekke først-i-segmentet innslag. Mulighetene for å kombinere spesifikasjoner er så store at det eneste problemet med å konfigurerer nøyaktig den bilen man skal ha er nettopp det - det enorme antallet muligheter. Bilen tilbys med fire hyttevarianter (men bredden er kun 230 cm) med tre interiørvarianter. I tillegg kommer 15 akselavstander, 4x2 og 4x4, firer eller seksermotor med til sammen 7 ytelsesvarianter, manuell kasse eller automat, 6,8 eller 9 trinn til sammen ni varianter, elektrisk retarder i tillegg til effektiv motorbrems og 72 vektvarianter. Dessuten kommer skreddersydde oppbygginger som gjør bilen spesielt egnet til kommunal innsats (for eksempel gatefeiing (med spesielt krabbegir) eller søplehenting) eller som brann - og utrykningsbil (med racing-rask girskifte). Visningen vi var på i går var rask og statisk, likevel inngående nok til at det ble mye som imponerte:
Mercedes har selvfølgelig statistisk bakgrunn for dette: En typisk distribusjonssjåfør tilbringer maksimalt halvparten av arbeidsdagen bak rattet. Resten er inn og ut og flytte på ting. Mer statistikk: Fire av ti Ategoer befinner seg i små flåter med maks fem biler. Snaue 30 prosent i større flåter på opptil 50 biler. Kjørestrekningen for en typisk Atego varierer fra 30.000 til 150.000 km pr. år. Levetiden hos første eier er rundt syv år, dobbelt så lenge som for en langtransportbil. Alt dette forteller jo om helt spesielle krav til konstruksjonene. Men det kan også virke som om Mercedes møter disse kravene bra: I fjor var mer enn hver tredje bil mellom 6,5 og 16 tonn en Atego i Europa. Så selv om dette er et presset segment (færre og færre kan for eksempel kjøre 7,5 tonn med "vanlig" førerkort) går Mercedes løs på området med krum hals, og legger masse prestisje i det. Takk for meg… Selvfølgelig er det viktig for ham å formidle et slikt inntrykk, i løpet av 14 dager får han en ny posisjon i styret og dagens sjef for innkjøp og produksjon, personbil, Wolfgang Bernhard overtar den tunge delen. Derfor var det litt underlig at han forsvant påfallende bråfort etter sin egen korte "State-of-the-Union"-tale ( "I dag er jeg fremdeles hundre prosent trucker"). Han forsikret hvor morsomt det hadde vært å samarbeide med oss, hvor interesserte vi hadde vært de siste årene og der han syntes det var veldig trist å vite at dette var siste gang han var samen med oss. Siste gang jeg hørte ham, i forbindelse med Arocs-premieren, tok det bare noen timer før han måtte fortelle om innskrenkninger blant de ansatte. Med den farten han forsvant nå virket det som om det var enda mer dramatikk på gang. Kommer til messa De drøyt 50 bilene som bestilles til lager kommer imidlertid ikke før utpå høsten. Ser vi på registreringstallene for Norge, har Mercedes-Benz tradisjonelt hatt rundt 30 prosent av Atego-markedet. Etter at de mistet Posten-avtalen, dalte prosenten imidlertid til ca. 20 I fjor ble det solgt rundt 500 biler (ned fra 550 i 2011) i segmentet fra 6 til 16 tonn i Norge. Det er vel tvilsomt om den nye Atego kan stimulere markedet. Men den kan kanskje gjøre noe med markedsandelen. Ytterligere detaljer om den nye serien kan du lese i førstkommende utgave av YrkesBil.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |