Nytt for nytte
NÆRINGSLIV: Nyttekjøretøysenter nummer 6 for Volkswagen i Norge er åpnet. Nå står det 50/50 mellom importør og privat eierskap. OSLO: Det var Erik Arnesen på Bryn som i dag kunne invitere til fest. - Byggetrinn 17 i selskapets 67 år lange historie, kalte styreformann Terje Thoner det. Han tilføyde samtidig at åpningen av nummer 17 også er startskuddet for nummer 18. Volkswagen har nå seks spesialiserte nyttebilsentre i Norge. Tre av dem hos private forhandlere og tre av dem hos importøreide. Direktør Harald Frigstad, ansvarlig for nyttekjøretøy hos Harald A. Møller er ikke i tvil om at denne spesialiseringen både på salg og servicemarkedet i stor grad er med på å sikre VWs nyttebiler den suksess de for tiden opplever. Muligens synes han den suksessen er stor nok nå – han regnet i hvert fall med at det ville ta flere år før det neste senteret ville åpne (sannsynligvis på Vestlandet et sted). I dag finner man dem i Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen, Ryen og altså nå – på Bryn. Harald Eibak er Brand Manager VW Nyttekjøretøy hos Erik Arnesen. Lederen av det nye anlegget kunne fortelle at det er investert rundt 25 millioner kroner. Det er lagt spesiell vekt på at det er verkstedet som er selve hjertet i det nye anlegget. Det er en komfortabel avdeling i tillegg der man kan orientere seg om nye biler og tilbehør, men bak store glassflater ser man altså rett ned på det store og lyse verkstedet hvor den virkelige jobben gjøres. Det er bygget 7 verkstedplasser på gulvet. Foreløpig er de kun 4-5 mekanikere, de er i ferd med å ansette en til – og en av dem er forresten også sertifisert som montør av innredninger fra samarbeidspartner Würth. - Så nå kan vi både drive med «påbygg» og serve de største Crafterne, sier Eibak. Jan Erik Reimborg, daglig leder hos Erik Arnesen er også en av dem som er veldig fornøyd med det nye anlegget. - Salgstallene i fjor er jo alene nok til å illustrere hvorfor dette er et både nyttig og nødvendig skritt» sier han, og forteller at selskapet i fjor solgte 542 nye VW personbiler og hele 418 nyttekjøretøy. Det er et litt annet forhold enn det vanlige 1:4 - 1:5 forholdet mellom vare og person. - Og her inne skal ingen personbil få sette sitt hjulavtrykk! tilføyde Terje Thoner. Det hører med til historien at fabrikken syntes denne åpningen var så viktig at de sendte flere personer opp til Oslo i anledningen. Katrin Lukaschek som har salgsansvar for Europa og Gerhard Fischer, «sonesjef» med Norge som område, kunne overrekke en nydelig, håndbygget modell av en Type 2 (riktignok i minibussutgave). Da var det jo også veldig korrekt at selve rødsnoroverklippingen ble fortatt på alternativt vis: Winsjen på en 2013-modell Amarok trakk Norges nest eldste Type 2 varebil inn i lokalet og underveis sprengte den den røde snoren. Dermed var anlegget var offisielt åpnet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |