Nå starter F1-sesongen
I helgen braker det løs med årets første løp i Australia. BilNorge.no gir deg en hurtigoppdatering før sesongstart. Årets sesong starter i på Albert Park i Melbourne søndag morgen, men allerede fra natt til fredag er det treninger og lørdag morgen den viktige kvalifiseringen. I motsetning til det som ofte er vanlig i Formel 1, er det svært få store regelendringer før denne sesongen. Mye av årsaken er at de fra 2014 skal gå over til 1,6-liters V6-motorer med turbo. Dermed er årets sesong en slags mellomsesong. Tror det blir tett Det stemmer imidlertid dårlig. - De som følger Formel 1 vet imidlertid at sesongene har vært alt annet enn kjedelige og forutsigbare. Nye regler og nye dekk har gjort de fleste løpene til neglebitende thrillere, og det toppet seg i begynnelsen av fjorårssesongen hvor sju forskjellige førere vant de sju første løpene. - Jeg tror ikke vi skal forvente den samme spenningen i år, men man skal aldri si aldri. Mye tyder på at det kan bli en jevn kamp mellom toppteamene Red Bull, Ferrari, McLaren, Lotus og Mercedes denne sesongen, og nye dekk fra Pirelli bidrar forhåpentligvis til spenningen det også. Vi skal imidlertid være forsiktig med å konkludere for mye etter vintertestene. De er, nettopp, tester, og de foregår stort sett i langt kaldere temperaturer enn hva som vil være tilfelle i løpene. Flere nye førere - Personlig har jeg mest tro på Jules Bianchi i Marussia, Esteban Guttierez i Sauber og Valterri Bottas i Williams. Bianchi har vært en av Ferraris juniorførere og er et stort talent, mens Guttierez imponerte stort i Formel BMW og GP3, men har kanskje ikke svart helt til forventningene i GP2. Unge Bottas er et nytt stjerneskudd fra Finland. Ifølge Sir Frank Williams, kanskje det største talentet han noen gang har sett. Her er årets team og førere: RED BULL Mark Webber (36) Etter tre fantastiske sesonger vil Red Bull fortsatt å være teamet å slå i 2013. Med F1s største mesterhjerne, Adrian Newey på laget, har de vært nesten uslåelige. Det er vanskelig å lese noe ut av testingen før sesongen, til det har Red Bull vist for lite av hva som faktisk bor i årets bil, men det er all grunn til å tro at de vil være helt i toppen også denne sesongen. Få regelendringer betyr trolig at konkurransen blir tettere enn noen gang. Likevel er det ingen tvil om at Sebastian Vettel må regnes som en favoritt også i 2013. MCLAREN Sergio Perez (23) Jenson Button tar over rollen som førstefører for McLaren, der han denne sesongen skal kjøre sammen med Sergio Perez. Den unge meksikaneren har vist seg å være en god fører, til tross for at han kom inn i F1 sponset av verdens rikeste mann, Carlos Slim. Det er med andre ord ikke slik at betalførere ikke kan være gode førere... McLaren som nå også satser tungt på produksjon av supersportsbiler, jakter på sin første seier i konstruktørmesterskapet siden 1998. FERRARI Felipe Massa (31) Det har vært noen tunge år for Ferrari, og fire år uten en tittel er lenge for teamet som dominerte F1 i et tiår. Ferrari-sjef Luca di Montezemelo har i hvert fall tro på forbedringer, og sier at årets biler er på et helt annet nivå enn 2012-utgaven. Fernando Alonso imponerte likevel stort i 2012, og med en bedre bil blir han absolutt en mann å regne med i årets sesong. Romain Grosjean (26) Lotus var kanskje det teamet som overrasket mest i 2012. Comebacket til Kimi Räikkänen var ikke noe annet enn imponerende, og ble kronet med seier i Abu Dhabi. Finnen var også den eneste føreren som fullførte samtlige løp i 2012 – det sier noe om driftssikkerhet og Räikkönens erfaring. MERCEDES Lewis Hamilton (28) Det mest overraskende førerskiftet før 2013 var nok at Lewis Hamilton forlot McLaren og gikk til Mercedes. Det tyske fabrikkteamet fikk aldri den suksessen de hadde forventet da de hentet tilbake Michael Schumacher, men seieren til Nico Rosberg i Kina, viste at det finnes et potensial. Avslutningen av 2012-sesongen var ikke bra, men teamets tider under vårens testing har nok tent et håp hos mange av tilhengerne. SAUBER Esteban Gutierrez (21) Sauber er et team uten ressursene til enkelte av toppteamene, likevel imponerte de igjen i fjor. At de mistet sitt stjerneskudd, Sergio Perez til McLaren, var nok et lite skudd for baugen, men så lenge meksikanske telecompenger fortsatt pumpes inn i teamet, vil de fortsatt være med i den øvre delen av midtfeltet. Mange forventer at Nico Hulkenberg kan være en mann for Ferrari i fremtiden, og nykommeren Gutierrez har vist lovende takter. FORCE INDIA Adrian Sutil (30) Indiske Force India har etablert seg som et team midt i feltet, men måtte se at de falt fra sjette- til syvendeplass i førermesterskapet. Eieren, Vijay Mallya har hatt mange andre ting å henge fingrene sine i, med store tap blant annet fra flyselskapet Kingfisher Airlines. Det finnes tydeligvis likevel nok penger til å være med å leke med de store, og med skotske Di Resta på plass sammen med erfarne Adrian Sutil kommer sikkert Force India også i år til å kunne blande seg inn i topp ti. Daniel Ricciardo (22) Toro Ross ble startet da Red Bull kjøpte Minardi, med en plan om å være et farmerteam der den regjerende verdensmesteren skulle utvikle nye førere. Teamet består av to svært unge førere, og til tross for at begge er store talent kreves det også at de leverer litt mer stabilt enn i 2012. CATERHAM Giedo van der Garde (27) Teamet som startet i de grønne Lotus-fargene har levd en tilværelse som de beste av de dårligste. Det er neppe investor Tony Fernandes fornød med. I fjor tok ikke Caterham ett eneste poeng. MARUSSIA Jules Bianchi (23) Teamet som startet i Formel 1 som Virgin Racing, må sees på som det svakeste teamet på griden. Selv om Marussia har fått på plass Max Chilton, som både har talent og penger – skal de få slite tøft med å jakte poeng også denne sesongen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |