[]
[] [firmabil.no] []

Nå starter F1-sesongen


Stein Pettersen



I helgen braker det løs med årets første løp i Australia. BilNorge.no gir deg en hurtigoppdatering før sesongstart.

Årets sesong starter i på Albert Park i Melbourne søndag morgen, men allerede fra natt til fredag er det treninger og lørdag morgen den viktige kvalifiseringen.

I motsetning til det som ofte er vanlig i Formel 1, er det svært få store regelendringer før denne sesongen.

Mye av årsaken er at de fra 2014 skal gå over til 1,6-liters V6-motorer med turbo. Dermed er årets sesong en slags mellomsesong.

Det kommer neppe til å gjøre den mindre interessant for publikum.

Tror det blir tett
Atle Gulbransen har kommentert Formel 1 siden 1997 og er hovedkommentator for Viasat. Han tror årets sesong kommer til å bli svært spennende.

- Ser man på resultatlistene fra de siste års verdensmesterskap, skulle man tro Formel 1 har vært en kjedelig og forutsigbar idrett disse årene. Sebastian Vettel har blitt verdensmester i 2010, 2011 og 2012, sier Gulbrandsen.

Det stemmer imidlertid dårlig.

- De som følger Formel 1 vet imidlertid at sesongene har vært alt annet enn kjedelige og forutsigbare. Nye regler og nye dekk har gjort de fleste løpene til neglebitende thrillere, og det toppet seg i begynnelsen av fjorårssesongen hvor sju forskjellige førere vant de sju første løpene.

- Jeg tror ikke vi skal forvente den samme spenningen i år, men man skal aldri si aldri. Mye tyder på at det kan bli en jevn kamp mellom toppteamene Red Bull, Ferrari, McLaren, Lotus og Mercedes denne sesongen, og nye dekk fra Pirelli bidrar forhåpentligvis til spenningen det også. Vi skal imidlertid være forsiktig med å konkludere for mye etter vintertestene. De er, nettopp, tester, og de foregår stort sett i langt kaldere temperaturer enn hva som vil være tilfelle i løpene.

Flere nye førere
Årets sesong starter uten profilerte førere som Michael Schumacher og Heikki Kovalainen, men Gulbrandsen tror noen av de nye kan komme til å markere seg.

- Personlig har jeg mest tro på Jules Bianchi i Marussia, Esteban Guttierez i Sauber og Valterri Bottas i Williams. Bianchi har vært en av Ferraris juniorførere og er et stort talent, mens Guttierez imponerte stort i Formel BMW og GP3, men har kanskje ikke svart helt til forventningene i GP2.

Unge Bottas er et nytt stjerneskudd fra Finland. Ifølge Sir Frank Williams, kanskje det største talentet han noen gang har sett.

Her er årets team og førere:

RED BULL
Sebastian Vettel (25)
Nasjonalitet: Tysk
Sesonger i teamet: 4
GP-seire: 26

Mark Webber (36)
Nasjonalitet: Australsk
Sesonger i teamet: 6
GP-seire: 9

Etter tre fantastiske sesonger vil Red Bull fortsatt å være teamet å slå i 2013. Med F1s største mesterhjerne, Adrian Newey på laget, har de vært nesten uslåelige.

Det er vanskelig å lese noe ut av testingen før sesongen, til det har Red Bull vist for lite av hva som faktisk bor i årets bil, men det er all grunn til å tro at de vil være helt i toppen også denne sesongen.

Få regelendringer betyr trolig at konkurransen blir tettere enn noen gang. Likevel er det ingen tvil om at Sebastian Vettel må regnes som en favoritt også i 2013.

MCLAREN
Jenson Button
 (33)
Nasjonalitet: Britisk
Sesonger i teamet: 3
GP-seire: 15

Sergio Perez  (23)
Nasjonalitet: Meksikansk
Sesonger i teamet: 0
GP-seire: 0

Jenson Button tar over rollen som førstefører for McLaren, der han denne sesongen skal kjøre sammen med Sergio Perez.

Den unge meksikaneren har vist seg å være en god fører, til tross for at han kom inn i F1 sponset av verdens rikeste mann, Carlos Slim.

Det er med andre ord ikke slik at betalførere ikke kan være gode førere...
McLaren er trolig bilen som har gjennomgått størst endringer gjennom vinteren – og om ingeniørene har funnet ut hva som gjorde at 2012-bilen manglet det lille ekstra, vil de garantert være med helt i toppen.

McLaren som nå også satser tungt på produksjon av supersportsbiler, jakter på sin første seier i konstruktørmesterskapet siden 1998.

FERRARI
Fernando Alonso  (31)
Nasjonalitet: Spansk
Sesonger i teamet: 3
GP-seire: 30

Felipe Massa  (31)
Nasjonalitet: Brasiliansk
Sesonger i teamet: 7
GP-seire: 11

Det har vært noen tunge år for Ferrari, og fire år uten en tittel er lenge for teamet som dominerte F1 i et tiår. 

Fjorårets bil var plaget av dårlig aerodynamikk, noe som trolig hang sammen med problemer med teamets vindtunnel. Før denne sesongen har de brukt de gamle fasilitetene til Toyota-teamet i Köln, noe som ser ut til å ha hjulpet for dem.

Ferrari-sjef Luca di Montezemelo har i hvert fall tro på forbedringer, og sier at årets biler er på et helt annet nivå enn 2012-utgaven.

Fernando Alonso imponerte likevel stort i 2012, og med en bedre bil blir han absolutt en mann å regne med i årets sesong. 

LOTUS
Kimi Räikkänen (33)
Nasjonalitet: Finsk
Sesonger i teamet: 1
GP-seire: 19

Romain Grosjean (26)
Nasjonalitet: Fransk
Sesonger i teamet: 2
GP-seire: 0

Lotus var kanskje det teamet som overrasket mest i 2012. Comebacket til Kimi Räikkänen var ikke noe annet enn imponerende, og ble kronet med seier i Abu Dhabi.

Finnen var også den eneste føreren som fullførte samtlige løp i 2012 – det sier noe om driftssikkerhet og Räikkönens erfaring.

Grosjean kom til teamet som suveren vinner av GP2-serien. Han ble en kontroversiell fører etter å ha vært innblandet i en del situasjoner som følge av sin aggressive kjørestil. At han er meget rask er det ingen tvil om, og franskmannen kan definitivt ta hjem en seier denne sesongen.

MERCEDES
Nico Rosberg (27)
Nasjonalitet: Tysk
Sesonger i teamet: 3
GP-seire: 1

Lewis Hamilton (28)
Nasjonalitet: Britisk
Sesonger i teamet: 0
GP-seire: 21

Det mest overraskende førerskiftet før 2013 var nok at Lewis Hamilton forlot McLaren og gikk til Mercedes.

Det tyske fabrikkteamet fikk aldri den suksessen de hadde forventet da de hentet tilbake Michael Schumacher, men seieren til Nico Rosberg i Kina, viste at det finnes et potensial.

Avslutningen av 2012-sesongen var ikke bra, men teamets tider under vårens testing har nok tent et håp hos mange av tilhengerne.

SAUBER
Nico Hulkenberg (24)
Nasjonalitet: Tysk
Sesonger i teamet: 0
GP-seire: 0

Esteban Gutierrez (21)
Nasjonalitet: Meksikansk
Sesonger i teamet: 0
GP-seire: 0

Sauber er et team uten ressursene til enkelte av toppteamene, likevel imponerte de igjen i fjor. At de mistet sitt stjerneskudd, Sergio Perez til McLaren, var nok et lite skudd for baugen, men så lenge meksikanske telecompenger fortsatt pumpes inn i teamet, vil de fortsatt være med i den øvre delen av midtfeltet.

Mange forventer at Nico Hulkenberg kan være en mann for Ferrari i fremtiden, og nykommeren Gutierrez har vist lovende takter.

FORCE INDIA
Paul di Resta (26)
Nasjonalitet: Britisk
Sesonger i teamet: 2
GP-seire: 0

Adrian Sutil (30)
Nasjonalitet: Tysk
Sesonger i teamet: 4 (ikke sist sesong)
GP-seire: 0

Indiske Force India har etablert seg som et team midt i feltet, men måtte se at de falt fra sjette- til syvendeplass i førermesterskapet.

Eieren, Vijay Mallya har hatt mange andre ting å henge fingrene sine i, med store tap blant annet fra flyselskapet Kingfisher Airlines.

Det finnes tydeligvis likevel nok penger til å være med å leke med de store, og med skotske Di Resta på plass sammen med erfarne Adrian Sutil kommer sikkert Force India også i år til å kunne blande seg inn i topp ti.

TORO ROSSO
Jean-Eric Vergne
 (22)
Nasjonalitet: Fransk
Sesonger i teamet: 1 
GP-seire: 0

Daniel Ricciardo (22)
Nasjonalitet: Australsk
Sesonger i teamet: 1 
GP-seire: 0

Toro Ross ble startet da Red Bull kjøpte Minardi, med en plan om å være et farmerteam der den regjerende verdensmesteren skulle utvikle nye førere.

Teamet består av to svært unge førere, og til tross for at begge er store talent kreves det også at de leverer litt mer stabilt enn i 2012.

CATERHAM
Charles Pic
 (23)
Nasjonalitet: Fransk
Sesonger i teamet: 0 
GP-seire: 0

Giedo van der Garde (27)
Nasjonalitet: Nederlandsk
Sesonger i teamet: 0 
GP-seire: 0

Teamet som startet i de grønne Lotus-fargene har levd en tilværelse som de beste av de dårligste. Det er neppe investor Tony Fernandes fornød med. I fjor tok ikke Caterham ett eneste poeng. 

Unge Charles Pic leverte imponerende resultater i det svært pressede Marussia-teamet i fjor, og med en noe bedre bil mellom hendene i år, kan vi kanskje se noen overraskelser.

Giedo van der Garde kommer til teamet med mengder av GP2-erfaring, men plassen i teamet er nok mer et resultat av penger enn F1-potensial.

MARUSSIA
Max Chilton (
21)
Nasjonalitet: Britisk
Sesonger i teamet: 0 
GP-seire: 0

Jules Bianchi (23)
Nasjonalitet: Fransk
Sesonger i teamet: 0 
GP-seire: 0

Teamet som startet i Formel 1 som Virgin Racing, må sees på som det svakeste teamet på griden.

Selv om Marussia har fått på plass Max Chilton, som både har talent og penger – skal de få slite tøft med å jakte poeng også denne sesongen.

Jules Bianchi kom inn i siste øyeblikk etter at brasilianeren Luiz Razia likevel ikke klarte å komme opp med de første 50 millionene han skulle betale for plassen i teamet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: