Unyttig helt til det morsomme
FØRSTEINNTRYKKET: I serien av komplett unyttige, men ganske så morsomme biler, er vi i dag kommet til bokstaven C: Hils på CLA, Mercedes CLA. Noen biler kjører man fra A og rett inn i garasjen, lukker garasjeporten – og husker knapt en meter av kjøreturen. Dessverre lages det altfor mange slike biler. De – og som oftest deres eiere – vil i historisk perspektiv kun bli husket som lange gjesp. Mercedes CLA hører definitivt ikke hjemme blant disse kjedsomhetene. Snarere tvert om – dette er bilen du tar en ekstra runde med til venner og kjente for først og fremst å få noen ekstra kilometer kjøreopplevelse, og dernest fordi du så gjerne vil vise fram noe lekkert og annerledes. Å tenke annerledes Her gjelder først og fremst form, så har formgiverne etter beste evne forsøkt å putte maksimalt med funksjon inn i resultatet. Det siste uten spesielt godt resultat til en 4,63 meter lang bil å være. Til det er originalene, Mercedes A-klasse og Mercedes B-klasse, altfor funksjonelle. Selv den litt mindre C-klassen har langt bedre bakseteplass. Men spiller det noen rolle? Hvis verden kun handlet om det nyttige, kunne vi jo like godt kjørt Golf og Corolla alle sammen. Takk og pris for at noen – både produsenter og kunder – våger å tenke utenfor boksen. Hvem kopierer? Nå gjentar de konseptet ved at CLA på mange måter er CLS i reprise. Men ved at utgangspunktet er en mindre kombi, framstår CLA som noe buttere og ikke like elegant som storebror. Det sies gjerne at å bli kopiert er det beste bevis på suksess, og det tok ikke så lang tid før VWs designere kastet seg over CLS for å gjenskape dens ideer i Passat CC, senere bare CC. Så spørsmålet er derfor nå om hvor lang tid det tar før noen, eksempelvis VW, gjør en CLA-kloning? Jetta er jo som skapt for det. A-klasse i bunnen Men bilen er hele 33,8 cm lengre enn A-klasse og har følgelig ganske stort bagasjerom på 470 liter. Tre bensinmotorer (122, 156 og 211 hk) og en dieselmotor (170 hk) tilbys i første omgang. Startpris på 313.000 kroner (omtrent som for B-klasse) gjør CLA til brød og smør-bil. Informasjonssjef Christoffer Nøkleby hos den norske importøren er ganske sikker på at en bra utstyrt 122-hester blir bestselgeren, og at det trolig går mer enn greit å selge de 300 bilene Norge er tildelt i år. Flere skal være i bestilling. 4x4 kommer Med CLA kommer også firehjulsdrift som automatisk kobles inn ved behov. Trekkraften fordeles altså fra 100 – 0 til 50 – 50. Visepresident for kompakte biler hos Mercedes, Jörg Prigl, gjorde under presentasjonen et stort nummer av CLAs lave luftmotstand (Cd=0,23) og alt arbeidet som er lagt i å gjøre bilen så glatt som mulig under. – En ny måte å tenke bil på i denne klassen. CLA er ment å åpne for kunder som aldri har kjørt Mercedes før, sa Prigl for så å understreke bilens viktighet i en strategi hos Daimler om å gjøre Mercedes til det mest kjøpte premium brand inn mot 2020. Internasjonalt er CLA ment å konkurrere med BMWs 3-serie. Eksempelvis prises begge i USA til 29.900 dollar i et rotterace som naturligvis handler om volum og prestisje. De to bilene kjører forholdsvis forskjellig, men god styrefølsomhet og bra balanse plasserer CLA i klassens øve sjikt rent kjøremessig. Om du bør velge sportspakken (pluss 25.000/29.000 kroner) som gir senket karosseri og noe fastere oppsett, forblir en smakssak innenfor norske fartsgrenser. Nå gjenstår bare å vente på AMG-utgaven med 360 hk, firehjulsdrift og eventuelt en Shooting Brake.
Konkurrenter: Pusse opp huset/leiligheten, evt. BMW 3-serie og Audi A4.
+ Lekker, moderne, morsom og annerledes. Vise seg fram-bil. - Form framfor funksjon = trang i baksetet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |