[]
[] [firmabil.no] []

Praktisk og helstøpt Kia


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: Trenger du en rommelig og praktisk familiebil og er opptatt av utseendet? Ta en titt på nye Kia Carens – vi har kjørt den.

Kia har fått mye skryt for sin design de siste årene. Nå lanserer de en rommelig familiebil med syv seter hvor form og funksjon smelter sammen i skjønn harmoni.

Sammenlignet med sin sedate forgjenger er nye Carens kortere, smalere og lavere, mens en strukket akselavstand sørger for et mer rommelig og fleksibelt interiør.

Fleksi
Bilen leveres med fem eller syv seter - i Norge er syv standard. De to setene i tredje rad er delt 50/50 og forsvinner ned i et flatt gulv når du ikke har bruk for dem slik at du har like stort bagasjerom over gulvet som i en 5-seter.

Andre seterad består av tre individuelle seter som kan skyves frem og tilbake med regulerbare ryggstøtter slik at du enkelt tilpasser bilens bagasjerom etter behov. Med setene i bakre posisjon er gulvplassen gedigen.

Velutstyrt
Classic, Comfort og Exclusive er betegnelsen på de tre utstyrsnivåene. Alle er godt utstyrt med smarte detaljer som f.eks. et vidvinkelspeil som lar deg følge med på hva barna foretar seg i baksetet, samt solskjerming på bakvinduer.

Videre finner du skuffer under setene, et stort oppbevaringsrom mellom forsetene og store dørlommer. I hanskerommet kan du oppbevare kald drikke, og du kan plassere det uttrekkbare bagasjeromsdekslet i et smart rom under gulvet når du trenger ekstra lastehøyde.

Setevarme er ikke bare forbeholdt de to i forsetene – også de ytre setene i andre rad kan varte opp med dette på kalde dager. Interiøret leveres i sort eller en smakfull kombinasjon av sort og beige, i stoff eller skinn.

Mest diesel
Den norske importøren vil lagerføre Carens med tre alternative motorer – en for bensin og to for diesel. Bensinalternativet er en 1,6-liter med 135 hk. Det fins også en 2,0-liter med 177 hk, men denne blir ikke markedsført i Norge.

Dieselmotorene har begge et slagvolum på 1,7 liter, den minste med 115 hk og et dreiemoment på 260 Nm, mens den kraftigste byr på 136 hk og 330 Newtonmeter. 6-trinns manuell girkasse er standard, men kraftigste bensin- og dieselmotor kan også kombineres med 6-trinns automat.

Sjarmerende
Carens har et utseende det er lett å like, men det er også en behagelig opplevelse å sette seg inn bak rattet. Materialene gir en god kvalitetsfølelse, justeringsmulighetene er mange og knapper og innstillinger sitter logisk plassert.

Kvalitetsinntrykket opprettholdes under våre første kjøreturer, bilen trives like godt på svingete landevei som i høye hastigheter på motorvei, og støydempingen er meget bra.

Den norske importøren forventer at de fleste vil velge en Carens med dieselmotor, og da primært det rimeligste alternativet. Denne vil by på tilfredsstillende ytelser for de fleste takket være bra dreiemoment over et stort register.

På plass til ferien
Men kjører du ofte med tung bil, eller skal trekke en henger, vil vi anbefale å vurdere den kraftigere 136-hesteren som har et vesentlig høyere dreiemoment. Bensinmotoren har stille gange, et moderat forbruk, men mangler skyvet dieselmotorene varter opp med.

Nye Carens er på plass i Norge i juni. Som alle andre Kia-modeller tilbys også Carens med 7 års Europa-garanti, trolig en viktig årsak til at Kia er Norges og Europas raskest voksende bilmerke.

Fakta Kia Carens 1,7 CRDI 115 hk

Fakta Kia Carens 1,7 CRDI 115 hk

Motor:

4-sylindret turbo dieselmotor, 1685 ccm.

Effekt:

85 kW (115 hk) v/4000 o/min.
260 Nm v/1500-2750 o/min.

LxBxH:

453 x 181 x 161 cm.

Akselavstand:

275,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1581 kg.

Bagasjerom:

103 (7 seter) - 492 (5 seter) - 1667 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

13,0 sek.

Toppfart:

181 km/t.

Snittforbruk:

0,47 l/mil.

CO2:

129 g/km.

Pris:

Fra ca. kr 300.000 (ikke fastlagt)

Konkurrenter: Volkswagen Touran, Ford C-Max, Opel Zafira, Peugeot 5008, Mazda5 med flere


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: