[]
[] [firmabil.no] []

Saaben som skulle redde Saab


Jon Winding-Sørensen



I begynnelsen av februar dukket det opp noen kornete bilder av bilen som skulle redde Saab. Nå er mesteparten av historien, og meget bedre bilder, ute.

Sveriges Radio hadde noe veldig grumsete på sine nettsider i begynnelsen av februar. Fotos av Phoenix-Saaben.

Etter det har Saab-nettet kokt.

Nå har imidlertid www.saabunited.com gått av med seiren, de har bildene og hele historien, rett fra mannen som vet litt mer enn de fleste, designeren Jason Castriota.

Han kom fra Bertone, der han hadde vist ganske flamboyante tendenser, til Saab sommeren 2010.  Han må ha jobbet som en gal, ikke bare hadde han en vanvittig konseptmodell klar til Geneveutstillingen i mars 2011 – allerede i september 2010 hadde han en vindtunnelmodell av den nye produksjonsmodellen klar.

EN modell til aerodynamiske tester er i realiteten en som er klar for produksjon, man er altså blitt enige om utseende og form og pakke – nå er det bare detaljer som skal finpusses for å sørge for optimale lutftmotstands- og stabilitets-egenskaper.

De bildene han har frigitt for SaabUnited viser at han har hatt et veldig klart syn på hva Saab har vært, uten at han ble sentimentalt og klissete retro.  Det er mye ved disse bildene jeg ikke er så glad i, men jeg er overhodet ikke i tvil om at det er forslaget til en Saab jeg ser på.

Og det var ikke noe jeg sa da jeg så konseptbilen i Geneve 2011. Jeg syntes den var så jævlig at jeg måtte la andre skrive om den (det var tross alt synd nok på Saab den gangen, om ikke jeg også skulle delta i slakten.

Jason Castriota stiger med andre ord i min aktelse, for det krever ganske mye å steppe inn i en ny rolle og assimilere alt som sitter i veggene så kjapt.

De forteller at allerede i 2007 startet GM et arbeid for å finne en erstatning til 9-3. Simon Padian var sentral i det arbeidet (han var Saab-designer helt tilbake til den gang Einar Hareide var designsjef der) men det var Rüsselsheim og Detroit som overtok mye av dette arbeidet.

9-3 trengte en erstatter i 2010, hadde GM bestemt – men det ble altså ikke noe av.

Kort tid etter at Spyker overtok Saab i januar 2010 hadde Åke Jonsson (Saab-sjef) og Victor Muller (Spyker-sjef) de første samtalene med Castriota, men noen avtale kom ikke før det hadde gått et halvt år.

Da ble oppdraget å tegne noe som helt klart hadde forbindelse med de historiske røttene, noe som opplagt skulle være en Saab når folk så den – uten at de behøvde sjekke logoen, noe som helt klart var nytt og friskt og noe som var tilpasset den nye, fleksible Phoenix-plattformen og som kunne redusere byggekost med 40 prosent.

Vi kan vel regne med at det som ikke er synlig i dette oppdraget ble oppfylt. Alt som er synlig er i hvert fall nøyaktig som sjefene ønsket det (får vi tro).

Det er litt ironisk at denne saken dukker opp samtidig med at de siste bilene som trillet ut fra fabrikken i Trollhättan skal selges på en litt trist auksjon.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: