[]
[] [firmabil.no] []

Formel for elbiler


Knut Moberg d.e.



Flere byer har meldt seg på i kampen om å få arrangere Formelbilløp for elektriske biler i 2014. Og i påsken arrangeres Rallye Monte-Carlo for biler med alternativ drivlinje.

Det internasjonale bilsportforbundet FIA har åpnet for at man fra 2014 skal arrangere Formel E race for elektriske biler. Ledet at den spanske mangemillionæren Enrique Banuelos er arbeidet i gang for å utvikle prosjektet.

Planen er at Formel E Electric skal kjøres på racerbaner i sentrum av verdens største byer. Flere har vist sin interesse – bl.a. London, Rio og Cape Town. Også Tokyo og Monaco har vist interesse.

LES OGSÅ: Overstrømmende racing

I Cape Town i Sør-Afrika har man i lang tid ønsket å arrangere et skikkelig Formel 1-løp i byen. Myndighetene har avslått alle søknader om et race bygget over samme lest som Monaco Grand Prix. Men situasjonen skal være en annen for Formel E der bilene verken støyer eller forurenser.

Borgemesteren i London har gitt grønt lys for å bruke byens mest sentrale område for Formel E, og man mener den nye klassen vil kunne tilføre Formel 1 sporten nye perspektiver.

Gjøre elbilen mer sexy
Det er ikke bare FIA som applauderer ideen om et Formel E. Det gjør også de som utvikler elektriske biler. De sliter i følge flere produsenter med status for elbiler – og håpet er at et motorsportarrangement med elektriske biler som ser ut som Formel 1 biler, vil gjør elbilene mer sexy.

Racerbilene skal ikke bli noen sinker. Det skal være biler med toppfart på langt over 200 km/t – og problemet med bilenes rekkevidde er tenkt løst ved at en sjåfør disponerer flere like biler.

Når han kjører inn i depotet skiftes ikke bilens dekk, men føreren skifter over til en maken bil som er fullt oppladet. Og mens han kjører nye runder blir den andre bilen hurtigladet.

Rallye Monte-Carlo
For første gang arrangeres det i år et Rallye Monte Carlo for el- og hybridbiler. Tidligere har man arrangert Rally Monte Carlo økonomiløp – men løypene har vært for lange for elbiler.

I år er det egen klasse med 19 påmeldte elbiler som skal kjøres 120 km hver dag i en løype i Alpene. Elbilløpet er bare åpent for biler med en rekkevidde på under 250 km.

I løpet er det påmeldt en norsk bil kjørt av Jan Olaf Williums med Alexandra Bjørne Larsen som andrefører. De kjører en Peugeot Ion.

Løpet arrangeres i begynnelsen av påsken. Det er også et økonomiløp som domineres av hybridbiler.

I dette løpet stiller BILs egen Odd Erik Lystad som en av to førere i en Opel Ampera. Hele denne opplevelsen kan du selvsagt lese mer om i et kommende nummer av BIL.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: