Formel for elbiler
Flere byer har meldt seg på i kampen om å få arrangere Formelbilløp for elektriske biler i 2014. Og i påsken arrangeres Rallye Monte-Carlo for biler med alternativ drivlinje. Det internasjonale bilsportforbundet FIA har åpnet for at man fra 2014 skal arrangere Formel E race for elektriske biler. Ledet at den spanske mangemillionæren Enrique Banuelos er arbeidet i gang for å utvikle prosjektet. Planen er at Formel E Electric skal kjøres på racerbaner i sentrum av verdens største byer. Flere har vist sin interesse – bl.a. London, Rio og Cape Town. Også Tokyo og Monaco har vist interesse. LES OGSÅ: Overstrømmende racing I Cape Town i Sør-Afrika har man i lang tid ønsket å arrangere et skikkelig Formel 1-løp i byen. Myndighetene har avslått alle søknader om et race bygget over samme lest som Monaco Grand Prix. Men situasjonen skal være en annen for Formel E der bilene verken støyer eller forurenser. Borgemesteren i London har gitt grønt lys for å bruke byens mest sentrale område for Formel E, og man mener den nye klassen vil kunne tilføre Formel 1 sporten nye perspektiver. Gjøre elbilen mer sexy Racerbilene skal ikke bli noen sinker. Det skal være biler med toppfart på langt over 200 km/t – og problemet med bilenes rekkevidde er tenkt løst ved at en sjåfør disponerer flere like biler. Når han kjører inn i depotet skiftes ikke bilens dekk, men føreren skifter over til en maken bil som er fullt oppladet. Og mens han kjører nye runder blir den andre bilen hurtigladet. Rallye Monte-Carlo I år er det egen klasse med 19 påmeldte elbiler som skal kjøres 120 km hver dag i en løype i Alpene. Elbilløpet er bare åpent for biler med en rekkevidde på under 250 km. I løpet er det påmeldt en norsk bil kjørt av Jan Olaf Williums med Alexandra Bjørne Larsen som andrefører. De kjører en Peugeot Ion. Løpet arrangeres i begynnelsen av påsken. Det er også et økonomiløp som domineres av hybridbiler. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |