Petter Solbergs nye rallycrosslivPå rekordtid er Petter Solbergs (38) unike karbonbil for rallycross kommet til verden. Nordmannens team har jobbet døgnet rundt i to uker for å rekke sesongens første EM-runde i England i påskehelgen. Fortsatt gjenstår viktige hindre før ”uhyret” i karbon blir i stand til å hamle opp med EM-feltet. Sent mandag ble bilen sendt fra Petter Solberg RX Teams base i svenske Torsby til testkjøring utenfor Paris. Da var det gått to uker og en dag siden byggestart. - Teamet har stått på døgnet rundt i to uker, og vi har knapt nok sovet. Nå venter to heldagstester i Frankrike. Det blir helt avgjørende å få satt opp bilen slik vi ønsker den før løpene kommende helg, mener Solberg. Etter at chassiset og sikkerhetsburet ble levert av Ingvar Gunnarsson Motorsport i Sverige, har Solbergs sjefsingeniør, Simon Levett, ledet byggingen av bilen sammen med Petter Solberg selv. Unike spesialdeler er blitt laget og sendt verden over, og på veien er en lang rekke helt nye løsninger funnet opp. – Karosseriet er laget av karbon, og vi har brukt lettmetall i størst mulig grad rundt i bilen. Alt er unikt og må tilpasses akkurat denne ene bilen, og slikt tar også tid. Med Simon Levett og mekaniker Ole Johan Rustad i spissen, har teamet vært enestående, mener Solberg, som har fått det britiske motorgeniet Julian Godfrey til å lage den snaut 600 hestekrefter spreke motoren. Rallycrossbanen Circuit de l'Ouest Parisien vest for Paris er valgt som teststed denne uken. Når testingen er omme torsdag, har Solberg og co. kun tre timers reisevei til franske Calais og fergen over til engelske Dover. Sesongens første EM-runde finner sted i på Lydden Hill i Wootton, mellom Dover og Canterbury i Kent, kommende søndag og mandag. Solberg har aldri før deltatt i største klasse i rallycross. Øvrige nordmenn i startfeltet blir storebror Henning (40), Knut Ove Børseth (36), Andreas Bakkerud (21), Mats Lysen (21) og Alexander Hvaal (20). Artikkel fra www.firmabil.no URL: |