[]
[] [firmabil.no] []

RAV4 i ny drakt


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: Toyotas nyheter kommer på løpende bånd. Etter en splitter ny Auris er det nå RAV4 som står for tur.

Da Toyota lanserte sin første RAV4 for nesten 20 år siden, var de først ute i et nytt segment. I dag er konkurransen knallhard, og man må stadig fornye seg for å henge med.

RAV4 har i en årrekke vært blant de mest populære SUVene her i landet, og Toyota forventer at suksessen fortsetter nå som en splitter ny modell lanseres.

Større
Sammenlignet med forgjengeren er nye RAV4 hele 20 cm mm lengre over en akselavstand som er strukket med 10 cm. At den er lavere og bredere enn forgjengeren gir bilen et mer dynamisk utseende.

Den ekstra lengden kommer både passasjerer og lasterom til gode. Det er sjelden baksetepassasjerer kan nyte så mye benplass som her.

Et bagasjerom på 547 liter, 77 liter mer enn forgjengeren, er de blant de beste i segmentet. Og endelig har også RAV4 fått topphengslet bakluke, slik de fleste konkurrenter har hatt i årevis.

Baksetene kan legges ned i forholdet 60:40 med et enkelt grep fra bagasjerommet. Da får du et langt, tilnærmet flatt gulv.

Moderne
Interiøret er moderne med gode seter og greie justeringsmuligheter for rattet. Instrumenteringen er enkel og ryddig med blå bakgrunnsbelysning, men enkelte knapper sitter lavt og er lite tilgjengelige.

Blant nyhetene er en Sport-knapp som påvirker styringen i mer sportslig retning samtidig som mer av kreftene sendes til bakhjulene for bedre dynamikk under akselerasjon og kurvekjøring. Det er også mulig å låse kraftfordeling 50:50 mellom for- og bakaksel.

På motorfronten tilbys tre alternativer. 2.2 D-4D og 2.0 Valvematic er kjent fra tidligere. De har fått reduserte CO2-utslipp og yter henholdsvis 150 og 151 hestekrefter i nye RAV4.

Nå med forhjulsdrift
Et nytt alternativ er 2.0 D-4D som leveres i kombinasjon med forhjulsdrift. Takket være lavt CO2-utslipp passer denne bra for det norske avgiftssystemet slik at Toyota kan tilby en RAV4 til like over 300.000 kroner.

Det er 70.000 billigere enn for biler med firehjulsdrift og kan friste nye kundegrupper til å vurdere RAV4 som alternativ til f.eks. en Avensis.

Under lanseringen i Barcelona prøvde vi bensinmotoren og den store dieselmotoren, begge i kombinasjon med manuell girkasse.

Diesel takk
Selv om dieselmotoren øker egenvekten med over 100 kg er det liten tvil om at vi foretrekker denne fremfor en bensinmotor som krever vesentlig høyere turtall for å yte sitt beste. Det skyldes selvsagt at dieselmotoren kan skilte med et mye høyere dreiemoment ved lave turtall.

Bilen kjører meget bra og er godt støydempet – selv i høye hastigheter på motorvei. Den er myk og komfortabel og håndterer ujevnheter i veibanen på bra vis.

Sammenlignet med nye Kuga som vi kjørte forrige måned kommer RAV4 til kort når det gjelder egenskaper på mer svingete landevei, en side Ford har vektlagt uten at det har gått på bekostning av komfort.

Med nye RAV4 bør Toyota tilfredsstille eksisterende kunder, samtidig som de kan lokke til seg en del nye.

Fakta Toyota RAV 4 2.2 D-CAT 4WD Sense

Motor:

4-sylindret turbo dieselmotor, 2231 ccm.

Effekt:

110 kW (150 hk) v/3600 o/min.
340 Nm v/2000-2800 o/min.

LxBxH:

457 x 185 x 166 cm.

Akselavstand:

266,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1605 kg.

Bagasjerom:

547-1746 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

9,6 sek.

Toppfart:

190 km/t.

Snittforbruk:

0,56 l/mil.

CO2:

147 g/km.

Pris:

kr 371.700

Konkurrenter: Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai ix35, Kia Sportage, Mazda CX-5, og mange flere


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: