RAV4 i ny drakt
FØRSTEINNTRYKKET: Toyotas nyheter kommer på løpende bånd. Etter en splitter ny Auris er det nå RAV4 som står for tur. Da Toyota lanserte sin første RAV4 for nesten 20 år siden, var de først ute i et nytt segment. I dag er konkurransen knallhard, og man må stadig fornye seg for å henge med. RAV4 har i en årrekke vært blant de mest populære SUVene her i landet, og Toyota forventer at suksessen fortsetter nå som en splitter ny modell lanseres. Større Den ekstra lengden kommer både passasjerer og lasterom til gode. Det er sjelden baksetepassasjerer kan nyte så mye benplass som her. Et bagasjerom på 547 liter, 77 liter mer enn forgjengeren, er de blant de beste i segmentet. Og endelig har også RAV4 fått topphengslet bakluke, slik de fleste konkurrenter har hatt i årevis. Baksetene kan legges ned i forholdet 60:40 med et enkelt grep fra bagasjerommet. Da får du et langt, tilnærmet flatt gulv. Moderne Blant nyhetene er en Sport-knapp som påvirker styringen i mer sportslig retning samtidig som mer av kreftene sendes til bakhjulene for bedre dynamikk under akselerasjon og kurvekjøring. Det er også mulig å låse kraftfordeling 50:50 mellom for- og bakaksel. På motorfronten tilbys tre alternativer. 2.2 D-4D og 2.0 Valvematic er kjent fra tidligere. De har fått reduserte CO2-utslipp og yter henholdsvis 150 og 151 hestekrefter i nye RAV4. Nå med forhjulsdrift Det er 70.000 billigere enn for biler med firehjulsdrift og kan friste nye kundegrupper til å vurdere RAV4 som alternativ til f.eks. en Avensis. Under lanseringen i Barcelona prøvde vi bensinmotoren og den store dieselmotoren, begge i kombinasjon med manuell girkasse. Diesel takk Bilen kjører meget bra og er godt støydempet – selv i høye hastigheter på motorvei. Den er myk og komfortabel og håndterer ujevnheter i veibanen på bra vis. Sammenlignet med nye Kuga som vi kjørte forrige måned kommer RAV4 til kort når det gjelder egenskaper på mer svingete landevei, en side Ford har vektlagt uten at det har gått på bekostning av komfort. Med nye RAV4 bør Toyota tilfredsstille eksisterende kunder, samtidig som de kan lokke til seg en del nye.
Konkurrenter: Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai ix35, Kia Sportage, Mazda CX-5, og mange flere Artikkel fra www.firmabil.no URL: |