Slankere Range Rover Sport
Det er vel ikke uten grunn Land Rover lar sin nye Range Rover Sport debutere i New York. USA er et viktig marked for de forskjellige Range Rover-modellene, og spesielt nå når Jeep virkelig er på offensiven er det viktig å fortelle publikum at det også finnes en sterk engelsk deltaker i klassen. Og at det skjer viktig produktutvikling også der. La det være sagt med en gang, jeg har ikke sett den i virkeligheten, bare på bilder. Men det er vel allikevel ganske klart at den nye ikke har samme visuelle trøkket som Evoque i sin tid innførte. Denne nye ser imidlertid ut som den har arvet en del fra storebror, og ikke så helt lite fra lillesøster Evoque. Hvis dette blir det etterlatte inntrykket, er det egentlig litt synd, for det er åpenbart at under skallet har det skjedd mengder. Ikke minst det at vekten er redusert med ca. 400 kg i forhold til forgjengeren og at luftmotstandskoeffisienten er redusert til 0,34. Akkurat i aerodynamikkavdelingen hjelper det at den er blitt litt lenger enn før – ikke minst takket være en økt akselavstand – men det gjør jo vektreduksjonen enda mer imponerende. Masse aluminium er selvfølgelig forklaringen, til og med opphengningselementene er i stor grad smidd aluminium nå (med 26 cm fjæringslengde foran og 27,2 cm bak!). Justerbar luftfjæring som kan løftes mer enn 5 cm i terrenget. Innvendig har det skjedd ting med materialer, mindre ratt, seter i enda sterkere club-lounge retning, med individuelle seter (og økt benplass) langt der bak. Fremdriftsavdelingen består (foreløpig) enten av 3-liters kompressor V6 på 340 hk eller 5-liters V8, også kompressor, på 500 hk. (Amerikanerne vil ikke ha diesel). Uansett motor vil transmisjonen komme fra ZF og inneholde 8 trinn fremover, men man kan velge mellom enten en vanlig Torsen diff, eller en totrinns transfer-kasse med lav utveksling for de som tar Land Rover-tradisjonene på alvor. Bilen er selvfølgelig full av elektronisk førerhjelp. Stabilitetskontrollen overvåker kontrollstasjonene 100 ganger per sekund. Mens det elektroniske dempersystemet jobber fem ganger raskere. Du finner også et kompani hjelpemidler som er bygget inn i det de kaller Terrain Response 2, som skal hjelpe deg å finne frem i naturen. Selvfølgelig er det ramme alvor for dem som virkelig bruker bilen til seriøs off-roading, men å kunne velge mellom Vanlig, Gress, Grus, Snø, Søle, Sand eller Krabbing over fjellknatter, og derved få hjelp av HDC, GRC, HSA, DSC, ETC og RSC, blir i meste laget. I hvert fall før jeg har gått gjennom de to første årenes på Range Rover skolen. I tillegg kan du altså velge mellom to forskjellige Full-Time Intelligent 4WD-systemer og du har et par sider options du kan krysse ut når du skal spekke bilen din. Fil-kontroll, trafikk-skilt-leser, automatisk dimmer, Flank Guard (som skal hindre deg fra å skrape opp sidene på bilen) og blindsone-overvåking er bare starten på denne listen. Da er det kanskje mer begripelig at du kan velge mellom 19 utvendige farger, med tre forskjellige toner på de ekstra panelene, 11 interiørfarger, 4 interiørfinish i aluminium og 3 i tre. Taket, innvendig, kan leveres i en av tre farger, og man har like mange valg når det gjelder fargen på taket utvendig. Dessuten kan du velge mellom hjul fra 19 til 22 tommer. En av Norges store Land Rover-forhandlere overførte nattens avduking via egne hjemmesider. Det er opplagt at de er i startgropa for å selge deg den første. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |