[]
[] [firmabil.no] []

Porsches miljøpust


Terje Ringen



Også en sportsbilprodusent som Porsche må tenke miljø. Nå lanserer de sin første «plug-in hybrid», samtidig som de utvider de luksuriøse mulighetene.

Det er tid for et ansiktsløft av Panamera-familien – fire år etter at den ble lansert. Den anledningen benytter Porsche til å foreta tekniske grep som gjør familien renere, i tråd med stadig strengere utslippskrav.

De lanserer Panamera S E-Hybrid, to luksuriøse Executive-versjoner med strukket akselavstand og en ny 3-liters V6-motor med biturbo i Panamera S og 4S. Dermed består den nye Panamera-familien av til sammen 10 modellvarianter med drivstoffreduksjon på inntil 56 prosent.

Plug-in
Panamera S E-Hybrid er modellen for de som ønsker et grønnest mulig alibi, uten at det går på bekostning av verken sportslighet eller luksus. Den nye elmotoren byr alene på 95 hk (70 kW), mer enn dobbelt så mye som forgjengeren.

Til sammen har drivlinjen en maks effekt på 416 hk – sa noen at «miljøbiler» må være kjedelige? Elmotoren henter energi fra en nyutviklet Li-ion batteripakke med kapasitet på 9,4 kWh, fem ganger mer enn i dagens hybridutgave som benytter nikkel metallhydrid teknologi.

Når den kobles til trefase industri-anlegg kan batteriene fullades i løpet av to og en halv time, fra en konvensjonell stikkontakt i et vanlig hjem tar oppladingen fire timer.

Ifølge NEDC kjøresyklus er snittforbruket i Panamera S E-Hybrid 0,31 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 71 gram per kilometer – det er 56 prosent lavere enn dagens S Hybrid. Samtidig er ytelser og rekkevidde kraftig forbedret.

Utslippsfri
Panamera S E-Hybrid har «fått tildelt» en elektrisk rekkevidde etter NEDC-standarden på 36 kilometer, men Porsche sier kjørelengden kan variere fra 18 til 36 kilometer siden klimaanlegget ikke benyttes i NEDC-syklusen. Maks hastighet i elmodus er 135 km/t.

Bilen akselererer fra null til 100 km/t på 5,5 sekunder når man henter maksimal effekt og elmotoren gir ekstra boost til bensinmotoren. Boost-funksjonen kan også aktiveres ved hjelp av kickdown, når man f.eks. skal foreta kjappe forbikjøringer.

Ved hjelp av Porsche Car Connect kan man sjekke ladestatus, rekkevidde etc. via en smartphone, og klimaanlegget kan også styres slik at man kommer til en temperert bil, sommer som vinter. Mye annen informasjon kan også hentes ut via en smartphone, og funksjoner som ikke er hybrid-spesifikke gjelder også øvrige Panamera-modeller.

Bedre bak
Konseptet med to separate sportsseter bak er en populær detalj mange setter pris på i Panamera, og nå utvides mulighetene for baksetekomfort. Nye Panamera Turbo Executive og Panamera 4S Executive har en akselavstand som er strukket med 15 cm for økt baksetekomfort.

Som navnet indikerer har de et høyt utstyrsnivå og byr spesielt på ekstra komfort i de to baksetene. Alle Executive-modellene har avansert luftfjæring som kombinerer komfort med de typisk sportslige kjøreegenskapene man forventer å finne i en Porsche.

Fra 8 til 6
Selvsagt må Porsche som alle andre bilprodusenter jobbe mot stadig mer effektive drivlinjer for å pynte på CO2-utslippene. Det førte til at de utviklet en helt ny motor for sine Panamera S/4S-modeller, en V6 med biturbo som erstatning for den normalt pustende 4,8-liters V8en.

Sammenlignet med V8en har den nye sekseren 20 ekstra hk og 20 ekstra Newtonmeter, men inntil 18 prosent lavere forbruk. Maks dreiemoment på 520 Newtonmeter er tilgjengelig over et meget bredt register.

Panamera hadde sin offisielle debut på Auto China i Shanghai i april 2009, og det er også her den oppdaterte versjonen får sin verdensdebut. Lurer du på når du kan parkere ditt eksemplar i garasjen? De første er på markedet i juli.

Panamera S E-Hybrid får en prislapp på 1.349.000 kroner. Til sammenligning koster forgjengeren med «bare» 380 hestekrefter kr 1.338.000, så her får man mye mer bil for pengene.

Ønsker du en lang utgave er prisene henholdsvis kr 1.594.000 for Panamera 4S Executive og kr 2.304.000 for en Turbo Executive. For øvrige modeller er prisene for nye de nye modellene omtrent på nivå med de utgående.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: