Alpine til le Mans. Med Nissan!
Nå har vi fått et nytt Alpine-signal. Et år etter det forrige. Men denne gangen er det virkelighet. Bilen skal til Le Mans! No36 heter denne konkurransebilen – av en eller annen grunn. Sannsynligvis fordi det er det som er dens racingnummer, det som kommer til å stå i programmet. Men det hadde vært mye riktigere om det hadde vært No. 35 – for så mange år siden er det nemlig at Alpine sist befant seg på Champs Elysées. La oss ta det fra start. Alpine, sportsbilarmen til Renault, hadde herjet både racerbaner og rallyløyper i mange år. Også på det høyeste nivå i utholdenhetsløp – der toppen altså er 24-timersløpet i Le Mans. De ville ikke gi seg før de vant dette prestisjeløpet på hjemmebane og i 1977, på tredje forsøk, kom det først hjem. Det samme gjentok seg i 1978, med lagkamerater som lå strødd rundt banen, men heldigvis brøt Porschene sammen også, så en enslig 442 krysset målstreken mange runder før nestemann. Den bilen ble paradert ned Champs Elysées til enorm applaus den sommeren. Så er vi på våren 2013. Den 8. mars offentliggjøres startfeltet for årets Le Mans løp, og ingen visste egentlig riktig hva den Signatech-bilen med start nummer 36 er. Før Renault trakk gardinene til side på sitt store representasjonslokale midt på Champs Elysées. Der står den, i de samme blå og orange fargene som den konseptbilen vi møtte under Monaco Grand Prix i fjor. Men denne ser adskillig mer fokusert ut. Dette er en ekte LMP2-bil som mener alvor. Egentlig skulle man kanskje tro den ville hete Alpine-Caterham etter den England/Frankrike-dealen vi fortalte dere om i november i fjor, men denne gangen holder Caterham seg i bakgrunnen, selv om bilen er utviklet av de to nye partnerne. For denne heter faktisk Alpine Nissan, for å gjøre det totalt forvirrende. Den er bygget ved hjelp av Caterham og blir presentert hos Renault uten at det er åpenbare spor av Renault her, men er altså navnet sammen med Renault japanske søsterfirma. Årsaken til dette er at bilen brukes Nissans VK45 motor, en 4,5-liters V-åtter som med alle de restriksjonene man har i denne klassen yter ca. 500 hk. En motor, forresten, som Nissan og Nismo med stor suksess har brukt helt siden 2002. Bilen er Standard LMP2-pakke, lukket selvfølgelig, X-Trac 6-trinns klikk-klakk kasse, 461 cm lang på 287 cm akselavstand og en vekt på 900 kg. Toppfarten er sikkert også standard, ca. 10 prosent over 300 km/t. Bilen skal driftes av Signatech som har hatt stor fremgang med Nissans egne Le Mans biler før. Blant annet nummer 2 i LMP2-klassen der i 2011. Noe som gjør at jeg ser jo slett ikke bort fra at denne nye Alpine-Nissan-konkurranten i stor grad er en nylakkert utgave av den gamle krigeren. Men det gjør det jo ikke mindre spennende, for med Alpine-navnet i front er det åpenbart at partnerne gjerne vil ha massiv oppmerksomhet rundt dette klassiske sportsbilbegrepet. For, det er jeg ganske sikker på, vi har mye godt i vente derfra. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |