[]
[] [firmabil.no] []

Åpen boble


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKK: Det er vår i lufta, og tid for toppløs kjøring. Beetle Cabriolet er snart på plass – vi har kjørt den.

Sammenlignet med forgjengeren er nye Bettle Cabriolet 15 cm lengre og 8 cm bredere slik at fire personer kan kjøre komfortabelt, selv med taket lukket.

Siden kalesjen ikke trenger ekstra plass når man kjører åpent, er volumet i bagasjerommet konstant – skjønt 225 liter er ikke all verden. Klarer du deg uten ett eller to bakseter, kan disse legges ned for å øke volumet.

Opp og ned i fart
Kalesjen kjøres elektrisk av og på i hastigheter inntil 50 km/t. Med taket på sitter du lunt i en godt støydempet kabin med de klassiske bobletrekkene intakt – som de runde instrumentklokkene og det lille hanskerommet lengst til høyre på dashbordet.

Det betyr ikke at du må nøye deg med 60-talls standard – instrumentene er moderne med turteller og mulighet for navigasjon.

Nostalgi
Mulighetene for å individualisere bilen er mange. Det fins fem utstyrsnivåer, og nostalgikere kan velge mellom tre spesialversjoner med tema fra henholdsvis 50-, 60- og 70-tallet.

Videre kan man velge mellom 12 lakkfarger og to kalesjer, 11 typer tekstil- eller skinninteriører og diesel- eller bensinmotorer som spenner fra 105 til 200 hestekrefter.

Den norske importøren, Harald A. Møller, gjør imidlertid valget enklere - de går for de tre bensinmotorene og to utstyrsnivåer i tillegg til temamodellene.

Innstegsmodellen er Beetle Design med 105-hesters TSI-motor og 6-trinns manuell girkasse. Alternativt kan den utstyres med 7-trinns DSG automatgirkasse.

Kostbar utsmykking
Ønsker du en av temamodellene, må du opp i en bil med 160-hesters motor, noe som tapper kontoen din for ytterligere 70.000 kroner pluss utstyret. På toppen troner en Beetle Sport med 200-hesters motor og 6-trinns DSG-kasse.

Under den internasjonale presselanseringen i Nice startet vi prøvekjøringen med den minste motoren. I betraktning av et slagvolum på bare 1,2 liter er det imponerende hva denne yter, og takket være Blue Motion-teknologi har den også et moderat forbruk.

Forventet bestselger
Trolig vil de fleste være fornøyd med denne motoren som innbyr til behagelig cruising mer enn en sportslig kjørestil.

Forskjellen er imidlertid stor om du tar steget opp til 1,4-literen med 160 hester. Denne har betydelig bedre akselerasjon og byr på langt mer sportslige egenskaper.

Toppmodellen har en 2,0-liters motor, og takket være spreke ytelser og et herlig lydbilde snakker vi nå om en meget leken bil. Ulempen er at prislappen nærmer seg en halv million kroner om du skal ha litt utstyr utover det som er standard.

Beetle Cabriolet produseres i Mexico sammen med den lukkede utgaven. Importørens mål er å selge 100 biler i løpet av 2013, og de første er på plass i mai slik at man rekker å nyte det meste av en cab-sesong som forhåpentligvis blir lang og solrik.

Fakta Volkswagen Beetle Cabriolet 1,2 TSI BMT

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1197 ccm.

Effekt:

77 kW (105 hk) v/5000 o/min.
175 Nm v/1550-4100 o/min.

LxBxH:

428 x 181 x 147 cm.

Akselavstand:

254,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1388 kg.

Bagasjerom:

225 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

11,7 sek.

Toppfart:

178 km/t.

Snittforbruk:

0,61 l/mil.

CO2:

142 g/km.

Pris:

kr 283.800

Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serie, Mazda MX-5, Mini, Peugeot 308, VW Golf – alle i cab-utgave


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: