Heftig åpenbaring
FØRSTEINNTRYKK: For første gang lanserer Volkswagen Golf R i cabriolet-utgave. Vi er blant få nordmenn som har kjørt den, for den kommer ikke til Norge gjennom offisielle kanaler. Under panseret på Golf R Cabriolet sitter en 2-liters turbomotor som driver forhjulene gjennom en 6-trinns DSG girkasse. Lekre detaljer Bremsecaliperne er sortlakkerte med R-logoer, og Golf R Cabriolet har sideskjørt, sort diffuser med blanke eksosrør på hver side og sotede baklykter. R sportsunderstell reduserer bakkeklaringen med 25 mm, og hjulene er 18- eller 19-tommere i enten sølvfarge eller høyglans sort. Interiøret har fire separate sportsseter i lær med R-logoer på hodestøttene. Lær med kontrastsømmer finner vi også på rattet, håndbrekket og girkula. Pedalene har børstet aluminium, og det samme metallet er også benyttet som dekor i dører og på dashbordet. Godt utstyrt Vi fikk en prøvetur i den åpne R-en under lanseringen av Beetle Cab. På regnvåt asfalt er det begrenset hvor mye av kreftene man klarer å få ned i asfalten gjennom forhjulene, men dette er utvilsomt heftig både når det gjelder ytelser og lydbilde. I hjemlandet Tyskland har Golf R Cabriolet en prislapp på 43.325 euro. På grunn av et meget begrenset potensiale blir den ikke importert til Norge gjennom de offisielle kanaler.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |