[]
[] [firmabil.no] []

Mot VW-seier i Portugal


Terje Ringen
Tekst og foto



Etter lørdagens kjøring legger Volkswagen beslag på de to øverste plassene i Rally Portugal. Det har vært norske opp- og nedturer i løpet av helgen

Mads Østberg i Ford fikk en meget bra start på rallyet og ledet etter to etapper. Men på SS3 rullet han, og dermed måtte bilen fraktes til serviceparken for reparasjon.

Den var ikke verre skadet enn at Østberg fortsatte rallyet lørdag, og han har igjen notert svært gode etappetider. Med en tidsstraff på 15 minutter er imidlertid mulighetene for en topplassering ute for nordmannen som vant dette rallyet i fjor.

Servoproblemer
Stor spenning knyttet seg til Andreas Mikkelsens debut i en Polo R WRC for Volkswagen Motorsport.

Vi er til stede i Portugal for å følge den norske debutanten, og sto spent og ventet på Andreas på SS4. Det var tydelig med det blotte øyet at han kjørte meget sakte, og etter målgang på etappen fikk vi forklarngen - servostyringen kuttet ut en kilometer inn på etappen.

Sammen med sin kartleser fikk han fikset problemet etter etappen slik at de kunne fortsette.

Etter at Mads Østberg rullet fredag var Dani Sordo den nærmeste utfordreren til Volkswagen-førerne. Men også den spanske Citroën-føreren rullet på lørdag formiddag, og da var også han ute av tetstiden.

Etter fredagens kjøring legger Volkswagen Motorsport beslag på de to fremste plassene, med Sebastien Ogier 34,5 sekunder foran Jari-Matti Latvala. Mikko Hirvonen i Citroën holder tredjeplassen, 1 minutt og 6,5 sekunder bak Ogier.

Deretter følger Ford-duoen Evgeny Novikov og Nasser Al-Attyah foran Andreas Mikkelsen som har avansert til en flott sjetteplass etter å ha vært helt nede på 16. plass etter servoproblemene på SS4.

Den nye klassen Junior WRC ble vunnet av svenske Pontus Tiedemand som har med seg den norske kartleseren Ola Fløene i sin Skoda Fabia. Den norske ekvipasjen i denne klassen, Marius Aasen med kartleser Marlene Engan sloss lenge i teten men endte på sjetteplass etter tekniske problemer.

Fornøyd
Vi snakket med Andreas Mikkelsen etter lørdagens etapper, og det var en sliten, men fornøyd debutant.

- Bilen er mye raskere enn klassene jeg har kjørt de siste årene, så jeg har veldig mye å gå på. Det viktigste for meg er å gjennomføre for å skaffe erfaring, så får tidene komme etter hvert, sier Andreas.

Han er fornøyd med samarbeidet med sin nye kartleser, Mikko Markkula, selv om utfordringene har vært tøffe her i Portugal.

- Det er uvant å få notene på engelsk, og nå i startfasen bruker jeg litt tid på å oversette dem i hodet. Dette er spesielt vanskelig her i Portugal hvor notene er ekstremt lange og omfattende. Dette må vi jobbe mer med før neste rally, sier Andreas.

Uten servoproblemene fredag kunne Andreas vært med å kjempe om en topplassering, men det tar han ikke så tungt.

- Når først teamet skulle få tekniske problemer, var det fint at det skjedde på min bil og ikke for en av de to som slåss om teten. Uten servo er rallybilen umulig å styre, man må ta dobbelttak i rattet i hver eneste sving. Men heldigvis klarte vi å fikse problemene etter prøven så vi slapp å bryte.

Det gjenstår fire etapper søndag, to av dem er rallyets lengste på hele 52,3 kilometer.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: