[]
[] [firmabil.no] []

Sinnataggen


Stein Pettersen



FØRSTEINNTRYKKET: Nye Audi RS6 er raskere, lettere, større og mer effektiv enn forgjengeren. Resultatet har blitt en hysterisk familiebil.

Forrrige generasjon RS6 var, i likhet erkefienden BMW M5, utstyr med en gedigen V10-motor. Det var tøft, men den mer moderne turboladede fireliters V8eren passer bedre, og gir faktisk bedre ytelser til tross for at effekten har sunket fra 580 til 560 hester.

Helt overraskende er det likevel ikke, for Audis mantra om å skape seg et forsprang gjennom teknikk, blir mer enn et slagord når du begynner å plukke teknikken fra hverandre.

For eksempel har de to turboene med twinscroll, som sitter mellom de to sylinderbankene i V8-ern, gjort at momentet har økt fra 650 til 700 Newtonmeter. Når dette kombineres med at bilen har blitt 90 kilo lettere, sørger det for at sprinten fra stillestående går unna på 3,9 sekunder.

Gaper etter luft
Audi S8 har samme motor som RS6, men når det gjelder tilstedeværelse og attitude stiller de i to helt forskjellige klasser.

Gutta hos Quattro GmBH har sluppet seg løs når det kommer til eksteriørdesign. Gedigne luftinntak og en grill som ville gjort selv den mest drevne texanske oksefarmer misunnelig, sørger for at du ikke er i tvil om at dette er en bil som vil forbi.

Det vil den da også svært gjerne.

I «standardutgave»  er RS6 begrenset til en toppfart på 250 kilometer i timen. Om du ikke synes det er tilstrekkelig finnes det to ulike pakker som øker hastigheten til henholdsvis 280 og 305 kilometer i timen.

Innimellom – når du bare lunter i lavere hastigheter, sørger fiks elektronikk for at bare fire av de åtte sylindrene er i bruk. Det sørger for å holde forbruket under literen – forutsatt at du følger EU-syklusen.

Det er det ingen grunn til å gjøre når du først har lagt labbene på denne bilen.

Brutalt
Inne i RS6 er du aldri i tvil om at du tøyler noe ut over det vanlige. Alt kjennes voldsomt ut. Den godt vektede styringen, gassresponsen – og selvsagt lyden som hele tiden setter stemningen mens du venter på å kunne angripe.

For flatt ut – for eksempel på en autobahn med fri fart – er kreftene i denne motoren byr på helt på grensen til skremmende.

Det er som å bli dunka i ryggen av ei rivningskule – den digitale visningen av hastigheten ser et kort øyeblikk ut som om den har kommet ut av kontroll.

Den åttetrinns tiptronic girkassa sørger for at du har perfekt turtall, og særlig mellom 150 og forbi 250 kilometer i timen oppleves det nesten surrealistisk.  

I hastigheter som her hjemme ville sendt deg direkte i fengsel, uten å motta 2000 kroner når du passerte start, er stabiliteten imponerende. Utstyrt med de keramiske bremsene, har du også mulighet til en retardasjon som flytter store deler av innvollene dine helt frem mot navlen.

Fokusert
Med en startpris på 1.857.000 kroner, regner Marius Tegneby hos den norske importøren med at mellom fem og ti kunder vil plukke opp en RS6 i løpet av 2013.

De er naturlig nok entusiaster over gjennomsnittet, og er trolig villige til å leve med de innvendingene som også finnes mot en bil som denne.

Den elektromekaniske styringen tar høyde for at RS6 skal være lettere på rattet når hastighetene er lavere – utfordringen er at her hjemme er vi nesten bare i de hastighetene. Det fjerner litt av de tilbakemeldingene du gjerne ønsker gjennom rattet på en bil med et så enormt potensial.

Ikke at det hindrer deg i å kunne gjøre unna lange strekk også her hjemme – både raskt og effektivt.

Utfordringen blir bare å tøyle de kreftene og grep som finnes tilgjengelig.

Vi var dypt imponert over hva Audi hadde fått til med RS4. Det er ingen tvil om at de har tatt med seg mange av de erfaringene videre til storebror.

Likevel er RS6 en større bil, den har litt mer tyngde i fronten, men tiden der forståsegpåere forsøkte å patronisere Audis biler som utelukkende understyrte, er over.

En av årsakene er at den asymmetriske fordelingen av krefter sørger for at du kjenner deg langt mer dyttet bakfra, enn trukket fremover.

For de få
Det kan være greit å vurdere å selge en av hyttene og heller kjøpe et  beskjedent lite jaktslott på grensen mellom Tyskland og Østerrike når du først har funnet frem kodenøkkelen og skal betale din nye RS6.

For dette er en bil som nok vil oppleves som et innestengt rovdyr under norske hastighetsbegrensninger.

Finner du bare rett tidspunkt å kjøre sørover på, er det ikke sikkert det tar deg så mye lenger tid enn til Blindleia…

FAKTA Audi RS6

Motor:

8-syl. bensin, 3993 ccm

Effekt:

412 kW (560 hk) v/4200 o/min.
700 Nm v/1750-5500 o/min.

Mål:

497,9 x 193,6 x 146,1 cm (L/B/H)

Akselavstand:

291,5 cm

Egenvekt m/fører:

1935 kg

Bagasjevolum:

565 / 1680 liter

Aks. 0-100 km/t:

3,9 sek.

Toppfart:

250, 280 eller 305 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,98 l/mil

CO2-utslipp:

229 g/km

Pris fra:

kr 1.857.100

 

Konkurrenter: Mercedes E63 AMG, BMW M5, Porsche Panamera Turbo.

 

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: