Tar Leaf litt lenger
FØRSTEINNTRYKKET: Nissan har fulgt den første generasjonen online. Det har gitt den nye versjonen 100 oppgraderinger. Takket være sitt CarWings-system har Nissan hatt mulighet til å følge sine elektriske biler langt tettere enn de fleste andre produsenter får anledning til. Systemet har gitt Nissan nyttig informasjon om hvordan bilen kjøres, hvor ofte og hvordan den lades og større kunnskap om og forståelse av eiernes bruksmønster. Resultatet er en bil med viktige oppdateringer, mange av dem på områder som norske Leaf-eiere vil kunne dra god nytte av. Bilene som kommer til Norge bygges i Sunderland, og de tilpasses nordiske forhold. Mer effektiv Et mer avansert system for forhåndsoppvarming av bilen skal sørge for at du slipper å se rekkevidden rase nedover allerede før du har kommet ut av veien du bor i. Klimaanlegget har også blitt oppgradert, slik at det nå er betydelig mer effektivt enn det som finnes i dagens biler. Det er også et svært viktig tilskudd for den som kjører opp mot grensene for rekkevidde i den kaldere årstiden. Legg merke til neste gang du ser en Leaf av den første generasjonen på motorveien i januar, det er sannsynlig at det er godt med dugg eller frost på sideruta – nettopp fordi man må spare. Nå sier Nissan at du skal kunne kjøre ti mil med full varme – det er i så tilfelle en viktig oppgradering. Ser du forskjell? Tar du en nærmere titt vil du oppdage at den har fått en mer strømlinjeformet front. For eieren har den også fått et lite lys når du åpner ladeluken i fronten, alt ligger i detaljene. Under skallet derimot er det skjedd mer. Noe av det viktigste, i tillegg til økt rekkevidde, er at man har flyttet ladeenheten fra bagasjerommet og frem sammen med resten av elektronikken under panseret, noe som har sørget for at bagasjerommet har økt fra 330 til 370 liter. Ikke ubetydelig om påstanden til Nissan stemmer. De sier nemlig at mange kjøper Leaf som en bil nummer to, men ender opp med å bruke den mest. Av andre oppdateringer er bedre integrasjon av smart-telefon, forbedret stemmegjenkjenningsfunksjon, og ikke minst, sanntidsinformasjon om de nærmeste ladepunktene. For Europa Frem til nå har Leaf vært bygget i Japan, med spesifikasjoner som skulle passe sjåfører over hele verden. Alle erfaringer med verdensbiler gjennom mange år, har vist at dette ikke nødvendigvis er like lett å gjennomføre i praksis – så også for Leaf. Den nye generasjonen som produseres i England har blitt tunet for det europeiske markedet, det betyr at styringen har blitt bedre vektet og at chassisoppsettet også er tunet bedre mot europeiske preferanser. En halvannen times tur rundt i Oslo gir knapt noe entydig svar på hvor store endringene faktisk oppleves i praksis, men det vi kan bekrefte etter første test er at Leaf fortsatt leverer varene på et helt greit nivå. Det finnes opplagt biler i denne klassen som er morsommere og bedre å kjøre – men Leaf plasserer seg helt greit inn det store utvalget av kompaktbiler. I og med at momentet fra elektromotoren er tilgjengelig helt fra bunnen, oppleves den som mer enn kvikk nok i normale norske hastigheter. Likevel – dette er ikke en bil du kjøper først og fremst av entusiasme for kjøreegenskaper. Leaf er en ganske vanlig bil, men med en drivlinje med som har fordeler og ulemper. Om ikke entusiasmen kommer av kjøreopplevelsen, er det mange andre ting å glede seg over for den som har valgt å kjøre elektrisk – særlig her i Norge. Fordelene driver Så langt i år har fremgangen bare fortsatt, frem til mars var den landets sjette mest solgte bil, mens den i mars måned inntok fjerdeplassen. Selvsagt er norske incentiv-ordninger en viktig faktor for de elektriske bilenes suksess i Norge. Langt de fleste har valgt elektrisk på bakgrunn av våre svært velvillige ordninger for elbiler - særlig for de som bor i, eller rundt de store byene. Samtidig opplever tydeligvis mange av eierne at bilen fyller deres behov på en måte som gjør at den scorer best på kundetilfredshet av alle Nissans biler. Rekkevidde kontra ladetid Rekkevidden for den nye generasjonen Leaf oppgis nå til å være løftet fra 175 til 199 kilometer. Våre tester har vist at rekkevidden ofte er så mye som 25-35 prosent lavere enn det som oppgis. Likevel er det en annen ting som er i ferd med å bli minst like viktig for elektriske biler som rekkevidden, nemlig ladetid. LES: Vår test av Nissan Leaf og Mitsubishi i-Miev En oppdatert Leaf kan nå leveres med en 6,6 kilowatts innebygd lader i bilen. Sørger du i tillegg til å ha en 32 ampers kurs å koble hjemmeladeren til, reduserer du ladetiden fra åtte til fire timer. En slik lader, enten på jobb eller hjemme, vil selvsagt bidra til å redusere angsten betydelig. Fortsatt tar det rundt 12 timer å lade med den vanlige 10-ampersladeren og ned mot en halvtime med de spesielle hurtigladerne. Lavere pris Nå starter prisene på 228.590, mens toppmodellen i utstyrsnivå Tekna koster 273.820 kroner. Da får du en svært godt utstyrt kompaktbil med skinn og mye avansert utstyr, som 360-graderes kamera. Med norske fordeler og en oppgradert bil, er det liten grunn til å tro at Leaf-salget vil falle når de nye bilene kan leveres i juni.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |