[]
[] [firmabil.no] []

Jetta Hybrid på veien


Terje Ringen
Tekst og Foto



FØRSTEINNTRYKKET: Volkswagens første hybrid er primært rettet mot det amerikanske markedet. Derfor falt valget på en europeisk nisjemodell.

Volkswagen Jetta er ikke akkurat det man betegner som en norsk volumselger. Til sammen 225 nye biler de to siste årene taler sitt klare språk – i samme periode ble det registrert 13.683 nye Golf, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Men i Nord-Amerika er Jetta en viktig volumselger, og i Nord-Amerika MÅ man ha hybridmodeller i sortimentet for å lykkes. Derfor falt valget på den Mexico-produserte Jetta når Volkswagen nå entrer en nisje Toyota har fått lov å dominere i mer enn 15 år.

Mer på gang
Volkswagen har røpet at Jetta bare er den første av en serie elektrifiserte modeller. Elektrisk Up er like rundt hjørnet, og neste år følger en modell som kan bli meget interessant – Golf Plug-in Hybrid.

Det fins dem som liker å bli sett i en typisk hybridbil, som Prius, og føler at de på den måten sender ut viktige signaler om miljøengasjement. Men det er ikke lenger Prius som er bestselger blant hybridmodellene hos Toyota – den rollen har Auris Hybrid overtatt.

Stadig fler «vanlige» biler får hybrid drivlinje som alternativ. BMW har for eksempel sine basert på 3- og 5-serie, Mercedes har en hybrid E-Klasse og mange andre produsenter er på vei. Og nå kommer altså Volkswagen med sin Jetta Hybrid på det norske markedet.

Ordinær
Fra utsiden ser den ut som en vanlig Jetta, eller en lett krympet Passat sedan, med en del aerodynamiske detaljer. Personlig liker jeg utseendet, men nordmenn flest foretrekker jo stasjonsvogn. Smak og behag.

Også når man åpner dørene og setter seg inn, er det meste som i en «vanlig» bil. Første gang du vrir om tenningslåsen tror du ikke det skjer noe – du starter nemlig i lydløs elmodus så sant det er strøm nok på batteriene.

Instrumentene er også annerledes. Turtelleren er erstattet med en skala som viser hvor mye energi du forbruker, om du kjører på strøm eller bensin eller begge deler.

På midtkonsollen har skjermen - som normalt viser status for bilen, radio eller navigasjon - også egne hybrid-grafer som lar deg følge med på hvordan drivlinjen arbeider. Og etter endt kjøretur, eller gjerne underveis, kan du hente opp alle viktige data fra reisen.

Romslig og velutstyrt
Innvendig plass er som i en vanlig Jetta – det vil si meget rommelig med god benplass. Utstyrsnivået på Jetta Hybrid tilsvarer Highline, noe som innebærer komfortable seter med god sidestøtte.

Batteripakken til elmotoren opptar en del plass innerst i bagasjerommet, men seden utgangspunktet er 510 liter i en vanlig Jetta, sitter du fortsatt igjen med 374 liter i Jetta Hybrid.

Drivlinjen i Jetta Hybrid består av en 1,4-liters turbo bensinmotor med 150 hk og 250 Nm kombinert med en elmotor på 27 hk. Det gir en samlet effekt på 170 hk.

Samarbeider bra
Girkassen er en 7-trinns DSG-kasse hvor du kan velge mellom standard automat, «sport» som skifter ved høyere turtall, eller manuelle skift via hendler på rattet.

Bilen kjennes sprek når man kjører aktivt og de to motorene jobber i trinnløs harmoni. Ved uanstrengt kjøring, selv i høye hastigheter, hender det at elmotoren overtar for bensinmotoren for å spare drivstoff.

Man kan kjøre rent elektriske i hastigheter opp til 70 km/t, men rekkevidden er begrenset til et par kilometer. Batteriene lades kjapt opp igjen ved retardasjon, eller ved hjelp av bensinmotoren. Det tar litt tid å venne seg til bremsene som tar brått tak når de skal regenerere bremseenergien.

Volkswagen oppgir et snittforbruk på 0,41 liter og et CO2-utslipp på 95 g/km ifølge NEDC-syklusen. Et slikt forbruk er nok nærmest umulig å oppnå i praksis – under vår tur på ca. 25 mil med kombinasjon av bykjøring, motorvei og landevei viste kjørecomputeren et snitt på 0,61 l/mil.

Jetta eller Prius?
Så – hvordan er Jetta Hybrid sammenlignet med den godt innarbeidede Prius, lurer du sikkert på. Dette skal vi gi deg mer presise svar på i en sommerlig utgave av Bil etter å ha testet de to modellene mot hverandre.

Mine umiddelbare inntrykk er at Jettas drivlinje - som til sammen yter 170 hk - er langt sprekere enn den Prius med sine 136 hk tilbyr.

Jetta Hybrid har en moderne turbomotor med mer krefter i kjelleren der Prius må jage turtall, og Volkswagens DSG-kasse gir langt mer behagelige girskift enn den triinnløse CVT-kassen Toyota benytter.

På papiret har Prius høyere dreiemoment enn Jetta, men du må jage turtall for å lokke det frem.

Prius har maks moment på 300 Newtonmeter ved 4000 omdreininger, mens Jetta leverer 250 Newtonmeter allerede ved 1600 omdreininger. Det vises tydelig i akselerasjonstallene, for mens Prius bruker 10,4 sekunder til hundre, gjør Jetta samme øvelse på 8,6.

Du vil sannsynligvis kjøre mest økonomisk med lavest forbruk i en Prius, for Jetta Hybrid innbyr til mer sportslig kjøring takket være mer effekt og bedre kjøreegenskaper.

Så hvorfor velge en Jetta Hybrid? Selv om forbruket ligger høyere enn i en Prius, bruker Jetta Hybrid mindre drivstoff enn de fleste «vanlige» biler med så kraftig motor.

I et land med høye bilavgifter er det jo også en bonus å vite at du betaler vesentlig lavere engangsavgift når du kjøper en Jetta Hybrid enn en vanlig bil med tilsvarende effekt. Staten tar kr 65.301 i dette tilfellet, men krever 84.011 for samme bil med 122-hester TSI-motor.

FAKTA Volkswagen Jetta Hybrid

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1395 ccm. + elmotor

Samlet effekt:

125 kW (170 hk). - 250 Nm v/1600 o/min.

LxBxH:

464 x 177 x 148 cm.

Akselavstand:

265 cm.

Egenvekt m/fører:

1505 kg.

Bagasjerom:

374 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

8,6 sek.

Toppfart:

210 km/t.

Snittforbruk:

0,41 l/mil.

CO2:

95 g/km.

Pris fra:

kr 326.800

Pris som prøvekjørt:

kr 374.700

 

+ Sprek og praktisk familiebil som kjører som en vanlig bil

- Mye dekkstøy som til dels skyldes harde dekk (Bridgestone Turanza)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: