[]
[] [firmabil.no] []

Pallplass for Petter Solberg


Kilde: PSRX Team
Foto: Jakub Nitka



Et kvarter før semifinalen snudde marerittet til triumf for Petter Solberg i rallycross-EM i Portugal søndag.

Tredjeplass i karrierens andre EM-start i rallycross, kun slått av briten Liam Doran og norske Mats Lysen, var innertier og akkurat hva Solberg selv hadde satt seg som mål etter den intensive ombyggingen av bilen før løpet.

Etter to heatseire første dag startet heat tre med sjuendeplass. Over mållinjen merket Solberg svikt i bensintrykket. Feilen holdt på å koste dyrt.

– Jeg er kjempefornøyd med at vi klarte målet om en plass på seierspallen. Vi hadde store bensintrykkproblemer i tredje heat, og i det fjerde fikk vi ikke startet bilen og måtte stå over. Da var jeg langt nede. Jeg var nesten helt sikker på at det ikke kom til å gå, men et kvarter før semifinalen fikk vi løst problemet, sier Petter.

Så slo han til med en semifinale som luktet svidd. To ganger i løpet av heatet satte Solberg banerekord, og løpet hans var hele åtte sekunder raskere enn heatvinner Timur Timerzjanov i det andre heatet.

I finalen sto tre nordmenn på start, og Solberg valgte annet startspor (utsiden). Men en tjuvstart førte til ekstratur i alternativsvingen og et svært vanskelig utgangspunkt.

– Det var ingen bevisst tjuvstart. Jeg visste bare ikke helt hvor jeg var på clutchen, og plutselig bare skled bilen fram. Det var helt min egen feil, men som straff måtte jeg to ganger i alternativsvingen og måtte dermed kjøre fire sekunder lengre enn de andre.

Likevel forsøkte Petter det han var god for – og det holdt nesten. Timerzjanov tok teten i finalen med Solberg halsende bak. Halvveis i finalen kjørte han forbi på langsiden og lå på det meste over 100 meter foran nærmeste rival.

– Jeg lå for lenge bak Timur til at det var realistisk å tro på seier. Jeg visste før siste runde at det ikke ville gå, men jeg skal ha for forsøket. Dette ser veldig bra ut framover, sier en fornøyd Petter.

Beste nordmann, Mats Lysen fra Brandvald nord for Kongsvinger, lot seg inspirere av Petter til en råsterk sesongstart i Portugal etter at Lydden Hill gikk tapt på grunn av en uferdig bil.

– Halve finalefeltet var nordmenn, og to av oss endte på seierspallen. Det er fantastisk. Petter er sykt raskt, for å si det rett ut. Hadde ikke han misset i finalestarten, ville han fort ha vunnet hele løpet. Han kommer til å prege denne sesongen.

– Det er ekstra moro at Petter har gått over til rallycross. Det trigger oss andre litt ekstra å prøve å slå en tidligere verdensmester. Han er så god som vi hadde fryktet på forhånd – og han kommer til å bli enda bedre.

Det er straks ett år og sju måneder siden Sverre Isachsen var forrige norske EM-rundevinner i største rallycrossklasse, der nordmenn har sanket til sammen 126 seirer siden starten i 1973.

De siste tre ukene har gitt skrekkblandet fryd i Solberg-leiren. Da de tekniske problemene tårnet seg opp i sesongstarten på engelske Lydden Hill for en snau måned siden, bestemte Solberg og co. seg for å skifte ut så å si all innmat i sin Citroën DS3.

En snau times spoling på grusen utenfor teamets verksted i svenske Torsby så sent som onsdag, var alt bilen hadde gått før Portugal-runden.

Vestfoldingen Alexander Hvaal ble nummer fire i finalen etter motorproblemer. Bergenseren Andreas Bakkerud endte på sjuendeplass, og trønderen Knut Ove Børseth ble nummer ti.

Neste EM-runde i rallycross går i på AMC Auto-banen i ungarske Nyirad 25. og 26. mai. Deretter følger Finland (8.- 9. juni) før norske Lånkebanen ved Hell i Trøndelag står for tur 15. og 16. juni.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: