[]
[] [firmabil.no] []

Porsche topper 911


Terje Ringen



Til høsten er det 50 år siden Porsche 911 debuterte på Frankfurt-utstillingen. En passende anledning for å lansere den nye toppmodellen – 911 Turbo.

Ny firehjulsdrift, aktiv bakakselstyring, adaptiv aerodynamikk, LED hovedlys – innovasjonene er mange i nye 911 Turbo som får sin verdenspremiere i Frankfurt i september.

Vi kan allerede avsløre de fleste detaljer og by på mange bilder av modellen som fyller rollene som banebil, hverdagsbil og teknologisk plattform.

Sentralt står det nye lettvekts-plattformen med en akselavstand som er strukket med 100 mm fra forrige generasjon 911. PDCC aktivt anti-roll-system som øker de dynamiske egenskapene, tilbys for første gang i 911 Turbo-modellene, og er standard i Turbo S.

Kniper tideler
Toppmodellen har også Sport Chrono-pakke med dynamiske motorfester og PCCB keramiske bremser som standard. Resultatet er at den gjør en runde rundt Nordsløyfa – selvsagt med standard dekk – på godt under 7.30 – det betyr kjapt!

Standard er også en «sound symposer» som sørger for at de som befinner seg om bord får maksimalt ut av motorlyden.

Motoren er en 6-sylindret 3,8-liters boxer med direkteinnsprøyting og to turboer. 911 Turbo byr på 520 hestekrefter mens Turbo S har 40 hk mer.

Ikke manuell
Kreftene fordeles til alle fire hjul gjennom en 7-trinns PDK-kasse (dobbel clutch). La du merke til at jeg ikke skrev manuell? Det får du ikke lenger.

For å spare noen dråper drivstoff har bilen auto start/stopp, og til å ha så kraftig motor er forbruket oppsiktsvekkende lavt – 0,97 liter på mila er 16 prosent lavere enn hva forgjengeren kunne skilte med.

911 Turbo med Sport Chrono-pakke gjør null til hundre på 3,2 sekunder – et tidel raskere enn forrige generasjon Turbo S. Nye 911 Turbo S gjør sprinten på 3,1 sekund og har en toppfart på 318 km/t.

Attraktiv hekk
Turbo-utgavene er de bredeste av 911-modellene, 28 mm bredere enn Carrera 4. Den et lett gjenkjennelig på de store luftinntakene i bakskjermene og på 20-tommers spesialfelger. Turbo S har LED kjørelys og kamerastyrte LED hovedlys.

Porsche tar i bruk aktiv styring av bakakselen i nye 911 Turbo. Styrevinkelen kan justeres med inntil 2,8 grader, avhengig av hjulenes hastighet.

Ved hastigheter under 50 km/t svinger bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Det tilsvarer en forkortelse av akselavstanden på 250 mm og er meget effektivt i trange kurver og ved parkering i trange omgivelser.

I hastigheter over 80 km/t styrer bakhjulene parallelt med forhjulene – det virker som en virtuell forlengelse av bakakselen med 500 mm og gir sportsbilen økt stabilitet i høye hastigheter.

Aktiv aerodynamikk
For første gang tar Porsche i bruk aktiv aerodynamikk (PAA) på 911 Turbo. Det består av en uttrekkbar frontspoiler med elementer som kan styres pneumatisk, og en bakvinge som kan justeres i tre steg.

Når man ønsker best mulig dynamiske ytelser på bane kjøres spoilerne ut maksimalt. Systemet kan alene utgjøre to sekunders differanse på en runde rundt Nordsløyfa.

911 Turbo-modellene har fått helt nytt interiør, basert på det vi finner i Carrera-modellene. Turbo S har et spesielt velutstyrt interiør i fargekombinasjonen sort / carrerarødt, adaptive sportsseter med 18-veis justering og minnefunksjon. Et Bose lydanlegg er installert som standard.

Som tilleggsutstyr kan du velge bl.a. hi-fi fra Burmester, radarstyrt cruisekontroll og kamerabasert skiltgjenkjenning, for bare å nevne noe av utvalget.

De nye 911 Turbo-modellene kommer på markedet i september. I Tyskland koster 911 Turbo 162.055 euro, mens Turbo S har en pris på €195.256.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: