Porsche topper 911
Til høsten er det 50 år siden Porsche 911 debuterte på Frankfurt-utstillingen. En passende anledning for å lansere den nye toppmodellen – 911 Turbo. Ny firehjulsdrift, aktiv bakakselstyring, adaptiv aerodynamikk, LED hovedlys – innovasjonene er mange i nye 911 Turbo som får sin verdenspremiere i Frankfurt i september. Vi kan allerede avsløre de fleste detaljer og by på mange bilder av modellen som fyller rollene som banebil, hverdagsbil og teknologisk plattform. Sentralt står det nye lettvekts-plattformen med en akselavstand som er strukket med 100 mm fra forrige generasjon 911. PDCC aktivt anti-roll-system som øker de dynamiske egenskapene, tilbys for første gang i 911 Turbo-modellene, og er standard i Turbo S. Kniper tideler Standard er også en «sound symposer» som sørger for at de som befinner seg om bord får maksimalt ut av motorlyden. Motoren er en 6-sylindret 3,8-liters boxer med direkteinnsprøyting og to turboer. 911 Turbo byr på 520 hestekrefter mens Turbo S har 40 hk mer. Ikke manuell For å spare noen dråper drivstoff har bilen auto start/stopp, og til å ha så kraftig motor er forbruket oppsiktsvekkende lavt – 0,97 liter på mila er 16 prosent lavere enn hva forgjengeren kunne skilte med. 911 Turbo med Sport Chrono-pakke gjør null til hundre på 3,2 sekunder – et tidel raskere enn forrige generasjon Turbo S. Nye 911 Turbo S gjør sprinten på 3,1 sekund og har en toppfart på 318 km/t. Attraktiv hekk Porsche tar i bruk aktiv styring av bakakselen i nye 911 Turbo. Styrevinkelen kan justeres med inntil 2,8 grader, avhengig av hjulenes hastighet. Ved hastigheter under 50 km/t svinger bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Det tilsvarer en forkortelse av akselavstanden på 250 mm og er meget effektivt i trange kurver og ved parkering i trange omgivelser. I hastigheter over 80 km/t styrer bakhjulene parallelt med forhjulene – det virker som en virtuell forlengelse av bakakselen med 500 mm og gir sportsbilen økt stabilitet i høye hastigheter. Aktiv aerodynamikk Når man ønsker best mulig dynamiske ytelser på bane kjøres spoilerne ut maksimalt. Systemet kan alene utgjøre to sekunders differanse på en runde rundt Nordsløyfa. 911 Turbo-modellene har fått helt nytt interiør, basert på det vi finner i Carrera-modellene. Turbo S har et spesielt velutstyrt interiør i fargekombinasjonen sort / carrerarødt, adaptive sportsseter med 18-veis justering og minnefunksjon. Et Bose lydanlegg er installert som standard. Som tilleggsutstyr kan du velge bl.a. hi-fi fra Burmester, radarstyrt cruisekontroll og kamerabasert skiltgjenkjenning, for bare å nevne noe av utvalget. De nye 911 Turbo-modellene kommer på markedet i september. I Tyskland koster 911 Turbo 162.055 euro, mens Turbo S har en pris på €195.256. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |