[]
[] [firmabil.no] []

Loeb forbereder seg til Pikes Peak


Terje Ringen



Sebastien Loeb har nå fått sin første test i bilen han skal kjøre til topps i Pikes Peak 30. juni. Den nidoble rallyverdensmesteren har aldri opplevd maken til energibunt.

Da Loeb landet i sitt helikopter på den strengt hemmelige testbanen i Nordvest-Frankrike, trodde han det var en ren rutinetest han skulle gjennom. Men etter noen runder i bilen fikk han bekreftet at dette var noe helt annet enn de bilene han har kjørt tidligere:

- 208 T16 Pikes Peak er som en rakett - den er enormt kraftig! Første gang du kjører den blir du sjokkert ved hvert girskift. Skiftene er så brutale at det tar tid å venne seg til dem, men etter noen runder går det bra, sier Loeb.

Den meritterte føreren har nok hatt det beste utstyret som fins i rally, men det kan ikke sammenlignes med monsterbilen som er spesialbygget for årets bakkeløp i Pikes Peaks.

- Jeg har aldri kjørt noe som akselererer så brutalt, sier han. - I de lavere girene leverer ikke en Formel 1-bil maks power. Med denne er det bang, bang, bang når du beveger deg oppover girene fra stillestående.

- Takket være firehjulsdrift og turbomatet motor er akselerasjonen helt enorm. Du befinner deg i 240 km/t i sjettegir før du vet ordet av det, og null til hundre går unna på 1,8 sekunder – raskere enn noen F1-bil, sier en entusiastisk Loeb.

Og det er ikke bare turbo og girkasse som gjør inntrykk på den regjerende verdensmesteren.

- Takket være aerodynamisk downforce og brede dekk er bremseegenskapene like imponerende. 208-pakken inneholder det beste fra forskjellige verdener – den har downforce som en Formel 1-bil, brede dekke som en LeMans-racer, og differensial som en rallybil – totalt er det en cocktail som gir deg vinger, sier Loeb.

(saken fortsetter)

Han gleder seg til den store dagen 30. juni, men innser at han trenger maksimalt med testing for å lære den potente bilen å kjenne før han starter det 20 kilometer lange bakkeløpet opp til Pikes Peak med en høyde på 4301 meter.

Noen fakta om bilen:

Motoren er en midtstilt 3,2-liters V6 bensinmotor med 875 hestekrefter og et dreiemoment på nesten 900 Newtonmeter. Den gjør 0 til 100 km/t på 1,8 sekunder, passerer 200 km/t i løpet av 4,8 og 300 km/t på 7 sekunder.

De vitale målene er 450 x 200 x 130 cm over en akselavstand på 270 cm. Bilen er bygget på en rørramme med karosseri i karbonfiber og kan dermed skilte med meget lav vekt – kun 875 kg. Det innebærer at hver hest bare skal forflytte ett kilogram!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: