[]
[] [firmabil.no] []

Twizy med KERS


Jon Winding-Sørensen



Først bygde Renault en brannbilutgave av Twizy. Nå har de gjort noe enda mer utrolig: dresset den opp i F1-drakt og lagt i KERS-enheten fra Formel 1 for å få den opp i 97 hk.

Egentlig var brannbilutgaven av Twizy ment ganske alvorlig. Det var i oktober i fjor at brannvesenet i Paris fikk overrakt nøklene til et par Twizy, spesialbygget som utrykningsbiler utstyrt med oksygentanker, brannhindrende tepper, hjelm og drakt, brannslukningsapparat og førstehjelpsutstyr.

For tiden tester brannvesenet ut disse som en slags første-linje kjøretøy i de trangere områdene av Paris. Vi får se om det blir noen resultater av det.

Det er vanskelig å tro at det ligger like mye alvor bak den siste spesialutgaven av lille Twist.

Den er døpt Twizy Renault Sport F1 – og det burde være god nok forklaring på hva dette er. Men de fleste hadde kanskje nøyd seg med et skikkelig body-kit.

Farger etter Renault-Sport oppskrift. En skikkelig splitter i front, enorme airpods langs sidene, som skal styre luftstrømmen mest mulig effektivt i 250, en diffuser bak – med det obligatoriske bremselyset for dårlig sikt – og en skikkelig hekkspoiler, her snakker vi om litt mer enn et tefat, som skal sørge for det nødvendige marktrykket.

Poenget er imidlertid at her er det også ekte Formel 1 teknologi, som er med på å gi det hele egenskaper som snille Twizy opprinnelig ikke var tiltenkt i det hele tatt.

Ingeniørene har hentet KERS-enheten fra Formel 1 bilene – den som samler opp ubrukt bevegelsesenergi og slipper den løs i korte støt gjennom et elmotor-system.

I dette tilfelle er det altså snakk om at Twizys opprinnelige 17 hester blir tilført 80 til. Riktignok bare i 14 sekunder av gangen – men det høres ut som vanvittige 14 sekunder.

Med en vekt på 564 kilo, når all den ekstra plastikken og all den ekstra elektronikken er lagt til, har bilen et kg/hk forhold helt på linje med Megane RS – som er Renaults kjappeste gatebil for tiden. Forholdsvis respektabelt for en golfbil med vinger – som noen formulerte det.

Også rattet er ren racing. Ikke Formel 1 riktignok, men løftet rett fra Renaults egen 3,5 Racer.

Funksjonene er riktignok tilpasset Twizyens behov, men du kan stille inn recovery i fire forskjellige moduser for å samle opp energi. Mens power-boost, altså opp fra 10 til 60 kW, kan utløses gjennom en av seks forhåndsinnstilte nivåer.

Høres ut som virkelig gøy – alle som har kjørt den vil kunne skrive under på at den har et av de beste chassisene noensinne. (Jeg snakker om kjøreegenskaper - ikke komfort.)

Og på en måte er denne spesialutgaven kommet hjem igjen. Twizy ble nemlig opprinnelig utviklet nettopp hos Renault Sport.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: