[]
[] [firmabil.no] []

Kompakt crosser


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKK: Ifølge Renault har de hentet ut det beste fra tre biltyper som grunnlag for sin nye Captur. Oppskriften er vellykket, og bilen kjører bra.

Renault Captur deler plattform med Clio, en kompakt småbil som er bestselger i en rekke land. Også designmessig minner den mye om den populære småbilen, men det er utrolig hva noen centimeter ekstra i hver retning kan gjøre med plass og funksjonalitet.

Her sitter du høyt med god oversikt, og innredningen er meget fleksibel. Du kan blant annet skyve baksetene fram og tilbake etter behov for å oppnå maksimal komfort for passasjerer eller mest mulig plass til bagasje.

Ungt publikum
Styling og fargekombinasjoner viser at Renault har sett seg ut en ung og urban kundegruppe. Mulighetene for personalisering er enorme, med elegante tofarge-løsninger og mønstre.

Men Renault neglisjerer selvsagt ikke den kjøpesterke, litt eldre delen av befolkningen – du får Captur i mer diskrete lakk- og interiørfarger.

Utstyrsnivået er høyt for en bil i dette segmentet. Her får du bl.a. nøkkelfri adkomst og start via et kort du har i lommen, progressiv servostyring, bakkestartassistent, nødbremseassistent, Bluetooth tilkobling og cruisekontroll med hastighetsbegrensning. 

Crossover
Begrepet crossover innebærer at Captur er en blanding av flere biltyper. De røffe detaljene nederst, den høye sittestillingen og ekstra bakkeklaring (totalt 20 cm) er kjente SUV-elementer.

Fra flerbruksbilen har den hentet et fleksibelt interiør med en rekke smarte oppbevaringsrom, seter som kan skyves og klappes sammen, og fleksibelt bagasjeromsgulv som kan stilles i to høyder.

De dynamiske egenskapene er påvirket av en kombikupe, som f.eks. Clio. Captur er bare 100 kg tyngre enn lillebror.

Ved den internasjonale lanseringen i fransk Baskerland kjørte vi to fargerike eksemplarer – en oransje bil med sort tak og en blå med hvit kontrastfarge. Førstnevnte med en 1,2-liters turbo bensinmotor og EDC girkasse mens den blå hadde 90-hesters dieselmotor og manuell girkasse.

Kjapp automat
EDC-kassen er en dobbel toclutch-kasse som fungerer meget effektivt i kombinasjon med turbomotoren. Begge motorene gir tilstrekkelig med skyv, selv om de ikke er spesielt sportslige.

Captur er satt opp mer med tanke på komfort enn sport. Den kjører fint på god asfalt, men føles litt stiv og stump over ujevnheter i underlaget.

Til Norge kommer Captur i første omgang med minste bensinmotor og manuell girkasse. Importøren vil vurdere 1,2-literen i kombinasjon med EDC automatgirkasse, men dette er foreløpig ikke avklart. De forventer å selge rundt 300 eksemplarer av Captur inneværende år.

Fakta Renault Captur Energy TCe 90

Motor:

3-sylindret turbo bensinmotor, 898 ccm.

Effekt:

66 kW (90 hk) v/5250 o/min.
135 Nm v/2500 o/min.

LxBxH:

412 x 178 x 157 cm.

Akselavstand:

260,6 cm.

Egenvekt m/fører:

1176 kg.

Bagasjerom:

377-1235 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

12,9 sek.

Toppfart:

171 km/t.

Snittforbruk:

0,49 l/mil.

CO2:

113 g/km.

Pris:

fra ca. kr 200.000 (ikke fastlagt)

Konkurrenter: Nissan Juke, Peugeot 2008, Mini Countryman


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: