[]
[] [firmabil.no] []

Fest for fornuften


Stein Pettersen



FØRSTEINNTRYKKET: Skoda er i ferd med å overgå sine asiatiske konkurrenter i kampen om å tilby mest bil for pengene.

Skoda har bestemt seg. De skal levere mye plass, smarte løsninger og mest mulig kvalitetsfølelse - til folket.

Dessuten byr den på noe nordmenn elsker - skamløst mye bagasjeplass.

Når jeg står ved siden av nye Octavia Stasjonsvogn og den ser ut som en normalt stor kompaktbil, en kikk inn i bagasjerommet avdekker 610 liter bagasjeromsplass, før du har rørt noen av baksetene.

Med setene nede klokker Skoda lett inn 1760 liter, det er mer enn både Ford Mondeo, Toyota Avensis, eller Volkswagen Passat.

LES MER: HER ER PRISENE PÅ OPPGRADERTE SUPERB

Løfter seg
Inne i Octavia har det alltid vært ryddig og enkelt. Fordelen med tredje generasjon Octavia er at Skoda etter introduksjonen av Rapid har gjort det mulig å skyve Octavia oppover stigen.

I forsetene sitter du godt. Først og fremst med fokus på komfort, men det finnes også seter tilgjengelig som gir deg mer sidestøtte om du skulle ønske det.

Rattjusteringen er mer enn tilstrekkelig – noe som bidrar til at du skal ha svært spesielle krav om du ikke finner deg til rette.

Økt akselavstand, nesten 11 centimeter lenger enn forgjengeren, sørger for at baksetepassasjerene sitter bedre enn noen gang.

Dermed er Octavia er den eneste bilen i denne klassen der du kan be voksne sette seg i baksetet, uten dårlig samvittighet.

Vekt på trygghet
Sammenligner du med styringen i Golf og Ford Focus, holder ikke Octavia helt følge.

Styringen er greit vektet, men mangler litt av det offensive du finner i de to andre. Det er nok et helt bevisst valg.

I fjor valgte 51 prosent av de som kjøpte ny Octavia, firehjulsdrift. Det tallet kan fort bli høyere for den nye generasjonen. Fortsatt vil billigste versjon med drift på alle fire være 105 hesters diesel og manuell girkasse.

Selve firehjulsdriften er femte generasjon fra Haldex, og selv på grus og skogsbilveier er det mer grep enn de fleste noen gang vil komme til å trenge.

Alle de firehjulsdrevne versjonene kommer med multilinkbakakselen som vi kjenner fra de større motoriseringene på Golf.

Gå for stasjonsvogn
Prisforskjellen på femdørs kombi og stasjonsvogn er for øvrig bare 7.000 kroner – de pengene får du garantert igjen når du en gang skal selge bilen din.

SJEKK UT PRISLISTEN FOR OCTAVIA HER!

Det er vanskelig å komme opp med de store motforestillingene mot siste generasjon Octavia. Det har ikke blitt lettere av at den nå er på plass som stasjonsvogn.

Stor, med god byggekvalitet og kjøreegenskaper som ligger klart på plussiden av hva de fleste forventer av en familiebil.

Skal du ha en optimal Octavia velger du 180 hesters bensinmotor med firehjulsdrift og DSG-kasse. En familiebil til 364.000 kroner som oser av fornuft, men får deg til å smile hele veien til dugnaden.

 

Fakta Skoda Octavia  Combi 180 hk 4x4 DSG Elegance

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1798 ccm.

Effekt:

132 kW (180 hk) v/5100 o/min.
250 Nm v/1250 o/min.

LxBxH:

465,9 x 181,4 x 146.5 cm.

Akselavstand:

268,6 cm

Egenvekt m/fører:

1335 kg.

Bagasjerom:

610 / 1760 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,4 sek.

Toppfart:

231 km/t.

Snittforbruk:

0,57 l/mil.

CO2:

132 g/km.

Pris:

364.000


Konkurrenter: Stasjonsvognutgavene av biler som VW Golf, Ford Focus, Toyota Auris, men med plass nok til også å utfordre klassen over.

+ Selve definisjonen på mye bil for pengene!

- Ikke like skarp i styringen som søstermodellen Golf og stasjonsvognkonkurrentene fra Ford.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: