500 for familien
FØRSTEINNTRYKKET: Det er lite annet enn navnet som er felles når Fiat legger en stor L til 500. Sjelden har vi fått så mange smil som da vi allerede høsten 2007 rullet rundt i en Fiat 500. En bil vi hentet fra Italia før importen var i gang. Blandingen av en fiks småbil og noe så sjeldent som et vellykket retrodesign sørget for at den ble en liten lykkepille for de accessoar-avhengige, enten de bodde på «Løkka» eller beste Jessheim vest. Fiat hadde planen allerede da, utvikle 500 til et eget varemerke, litt etter modell av hva BMW har gjort med Mini. Nå er andre trinn av planen satt i verk, Fiat 500L har lite felles med den lille retrobilen bortsett fra noen store, litt tilbaketrukne frontlykter som sammen med den tverrgående stripa i fronten selvsagt gir en viss familielikhet. Ny plattform Teknikken er imidlertid kjent materie, hovedmotorisering for 500L vil være en oppgradert versjon av den lille, tosylindrede Twin Air-motoren, som nå har fått 105 hester og 145 Newtonmeter ved 2000 omdreininger. 120 Nm har du faktisk tilgjengelig allerede fra 1750, noe som gjør at den lille motoren kjennes sterk fra lave turtall. Ulempen er til gjengjeld at turtallsområdet er relativt kort – det er fort gjort å «bruke opp» giret og bli liggende og presse mot toppen uten noe mer å hente. Skal hente fra kompaktklassen Det er de trolig nødt til, fordi markedet for denne type kompakte flerbruksbiler har aldri slått spesielt godt an i Norge. Biler som Ford B-Max og Opel Meriva har fått gode omtaler, men ser ikke ut til å appellere til nordmenn som da heller går etter de små kompakt-SUVene, som Opel Mokka og Skoda Yeti. Målet for 2013 er å selge 500 biler, det vil i så fall være tilsvarende det de har solgt av den vanlige 500en de siste årene. Smart Med en startpris på 219.900 kroner, skal du skal lete for å finne noe som er like romslig og praktisk i det prisområdet. Listen av smarte løsninger er lenger enn bilen: Baksetene kan skyves inntil 12 centimeter i lengderetning, noe som gjør at selv godt voksne kan sitte i baksetet. Fiat indikerer i reklamen at den skal kunne frakte fem velvoksne amerikanske basketballspillere og deres bagasje – vi fikk ikke testet. Det romslige bagasjerommet kan enkelt deles opp i tre høyder, noe som gjør at du kan separere bagasjen for enklere pakking og mer skånsom transport av ting som ikke tåler så mye. I tillegg reklameres det med hele 22 oppbevaringsrom, det kan med andre ord ta litt tid å finne igjen noe som en av ungene har gjemt unna… Transport Noen gedigen kjøreopplevelse kan ikke 500L påberope seg, den er imidlertid lettkjørt, komfortabel og har takket være sine gedigne vindusflater omtrent ikke dødsoner på noe sted. Det gjør den svært godt egnet til det den er bygget for. Frakte unger mellom fritidsaktiviteter, skole og barnehage – samt opp til hytta eller på en ferie. Motoren er fortsatt morsom, men det tar litt tid å venne seg til karakteristikken. Du kan bli lurt til å tro at den er mer turtallsvillig enn den faktisk er – det handler om å treffe girene best mulig og utnytte kreftene der de er. Girkassa er sekstrinns og greit matchet mot bilen, den litt lange girstanga maskerer imidlertid noe av den presisjonen som faktisk finnes der. Foran er sitteputene i korteste laget, mens baksetene er overraskende bra for en småbil som dette. Rattet kan heldigvis, i motsetning til i «originalen», reguleres både i høyde og lengde – noe som gjør det lett å finne en bra sittestilling. Bra utstyr Da får du utstyr som stort panoramatak i glass, 5-tommers skjerm med blåtanntilkobling, regnsensor og midtarmlene bak. I tillegg kan du hekte på kontrastfarget tak, og et nytt lydsystem som er utviklet sammen med selskapet som bærer navnet til rapperen Dr. Dre – hittil mest kjent som øretelefonprodusent. Ufordringen for Fiat blir å få kundene inn i butikken for å prøve bilen. Kombinasjonen av pris og smarte løsinger er absolutt sjarmerende.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |