[]
[] [firmabil.no] []

Nye linjer fra Picasso


Trygve Bæra



FØRSTEINNTRYKK: Friskere design, ny plattform, bedre plass og snillere motorer er stikkord for den nye Citroën C4 Picasso som er klar i august.

Den nye C4 Picasso er lanseringsmodell for PSA-gruppens nyutviklede plattform, EMP2, Efficient Modular Platform 2, som vi etter hvert vil finne på flere modeller fra Citroën og Peugeot.

Et resultat av den nye plattformen er at overhenget foran og bak er blitt redusert (-70 mm foran), motorblokken er senket nesten 50 mm, og sporvidden er økt med hele 82 mm foran og 31 mm bak.

Først ut er 5-seteren som vil være på plass hos norske forhandlere en gang i august. I løpet av ett år tar Citroën Norge sikte på å selge 200 av denne nykommeren.

De store salgstallene kommer først når 7-seteren Grand C4 Picasso er på plass i løpet av oktober. Den skal passere et antall på 600 det første hele salgsåret.

Fine kjøreegenskaper
Under vårt første møte med nykommeren, på portugisiske veier denne uka, viser den seg frem med meget akseptable kjøreegenskaper. Hjulopphenget svelger unna ujevnheter og dårlig asfalt på komfortabelt vis, og bilen virker å være meget godt støydempet.

Styringen er ikke utpreget sportslig, men den gir god tilbakemelding fra underlaget. Ved frisk kjøring på svingete veier merkes det bare i liten grad at dette er en høyreist bil. Den nye plattformen sørger for at tyngdepunktet ikke ligger så mye høyere enn på en vanlig stasjonsvogn.

To skjermer
At den digitale instrumenteringen er utstyrt med hele to skjermer på de to høyeste utstyrsnivåer, forklarer en av Citroëns ingeniører slik til BilNorge:

- Bilen er satt opp med ulike teknologier for å gjøre livet om bord enkelt og behagelig, blant annet en 7-tommers berøringsskjerm for innstillinger som klimaanlegg, radio og navigasjon, og dessuten en høyoppløselig 12-tommers panoramaskjerm med ulike funksjoner, blant annet bilde for ryggekameraet.

- I tillegg kommer systemer for å lette kjøring og manøvrering, slik som parkeringsassistanse, aktiv cruisekontroll og aktive sikkerhetsbelter, forklarer han.

Vi er ikke udelt begeistret for alt som den fancy elektronikken kan by på, for etter å ha prøvd systemet i praksis slår det oss at enkelte detaljer gjøres unødvendig kompliserte. Vi synes ikke at det er et fremskritt når en funksjon som tidligere ble aktivert med et trykk på en knapp, nå må letes frem i en meny før den kan aktiveres.

Lett konstruksjon
Takket være utstrakt bruk av aluminium, høyfast stål og komposittmaterialer er nykommeren 140 kg lettere enn den forrige generasjonen. Forbedret aerodynamikk bidrar også til at forbrukstallene ligger markert lavere enn før. For eksempel har en av dieselversjonene med 90 hester et utslipp på beskjedne 98 gram CO2/km.

C4 Picasso blir også Citroëns første modell som både oppfyller Euro6-kravene og som er utstyrt med SCR (Selective Catalytic Reduction) for å redusere NOx-utslipp. Denne motorteknologien, som kalles BlueHDi, er ikke leveringsklar før andre halvår i år.

FAKTA Citroën C4 Picasso HDi 90 Intensive

Motor:

4-syl. diesel, 1560 ccm

Effekt:

68 kW (92 hk) v/4000 o/min.
230 Nm v/1750 o/min.

Mål:

443 x 183 x 161 cm (L/B/H)

Akselavstand:

278,5 cm

Egenvekt m/fører:

1300 kg

Bagasjevolum:

537-630 liter

Aks. 0-100 km/t:

12,9 sek.

Toppfart:

173 km/t

Snittforbruk:

0,42 l/mil

CO2-utslipp:

110 g/km

Pris fra:

kr 269.900

Lansering i Norge:

August

 

Konkurrenter: Hele rekken av MPV, bl.a. VW Touran, Opel Zafira, Toyota Verso, Peugeot 5008, Renault Scenic, Kia Carens.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: