En strøm av 918-detaljer
Jeg kjenner et par redaktører for engelskspråklige blader som ikke tenker på annet for tiden, enn hvordan de kan få plassert Ferrari LaFerrari, McLaren P1 og Porsches 918 på samme forside. For et scoop det vil bli. Grunnen til at de engelske bladene ligger i forkant for en slik reportasje, er at det ikke er noe som tyder på at Ferrari kommer til å tilby en LaFerrari til pressen. Dette er – ser det ut som – kundebiler alle sammen. Så for å være sikker må planene inkludere private eiere – og de er enklest å nå i England. I hvert fall i tidligere regimer hadde CAR Magazine meget tette forbindelser til folk som JayKay eller Rowan Atkinson – sånne som står først i køen når nye biler deles diskret ut, og sånne som ikke går av veien for å hjelpe sin favorittredaktør. Selvfølgelig kan det være noen jeg ikke vet om som har glimrende forbindelser i Gulf-statene – det er liksom det andre området hvor det vil bli en tett befolkning (alt er relativt) av disse bilene. En USA-løsning tror jeg derimot ikke på. Amerikanske kunder i dette segmentet har en tendens til å møllpose dem umiddelbart. Unntagen Jay Leno da – der er det kanskje en åpning. I skyggen av 50 (Og det betyr kanskje også at den ikke vil få noen høy profil på høstens Frankfurt-utstilling – det er der man for alvor skal feire 911 og 50 år. Det hadde vært synd å ta oppmerksomheten fra den.) Det er med andre ord en god stund til den første kunden kan sette seg bak rattet i sin nye 918. Bilen som bruker mindre enn 3 sekunder til 100 km/t, som kjører Nordschleife på under 7.22 og som bruker rundt 0,3 liter/mil. Rekk opp hånden alle dere som tror på det siste! Det eneste poenget med dette forbrukstallet, dersom det er det som blir stående på typegodkjenningsdokumentet, er at denne superbilen kanskje vil bli billigere i Norge enn i noen andre land, fordi CO2-komponenten i engangsavgiften blir absolutt minimum. (saken fortsetter) Potent (Med bare el-drift er toppfarten i nærheten av 150 km/t, og dersom du er litt forsiktigere kan du kjøre inntil 30 kilometer før batteriene må lades igjen). Porsche har hatt noen demonstrasjoner i det siste for utvalgte folk, og selvfølgelig med Walter Röhrl bak rattet. Svært mange av de som har ytret seg forteller at her kommer Ferrari til å få problemer. Hva de nå mener med det. Disse to modellene kommer vel aldri til å møtes på noen bane, og siden Ferrarien koster nesten dobbelt så mye som Porschen, ville jeg tro at LaFerrari var en meget bedre forretning enn Porschen. Hi-tech Bare ta en detalj som de forskjellige kjøremodusene. Det finnes selvfølgelig noe som heter Race Hybrid der alle motorer drar det de kan, men i tillegg er det en setting som går utenpå alle «Launch kontroller» som finnes. «Hot lap» heter den, og der drar i realiteten alle motorene enda mer enn det de kan, for her tappes batteriene for de aller siste gram (eller hva det er man måler slikt i) energi i tillegg til at tørrsump-Våtteren henter ut det aller siste fra sine 9000 omdreininger. Hva som ikke imponerer er utseendet. Den har ikke noe av den dramatikken som omgir Ferrari- og McLaren-designen – dette er så utvilsomt Porsche at det grenser mot det snusfornuftige. Hadde jeg møtt den i et selskap hadde jeg takket for sist, men lurt på hvor det egentlig var jeg hadde sett den forrige gang. Forbrenningsmotoren er selvfølgelig koblet til en PDK-transmisjon (med fem forskjellige forvalg-muligheter) og driver bakhjulene. Keramikkskiver med adaptiv energigjenvinning. Og Li-ion batterier med 6,8 kW kapasitet og plug-in lademuligheter. Og det såkalte lave såkalte forbruket tilsvarer 79 g CO2 pr. km. Målene ser ut til å bli 464 x 194 x 117 cm – det er med andre ord god plass i garasjen din. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |