Focus med spenning
FØRSTEINNTRYKK: I september er Ford Focus Electric på plass. Norge er et prioritert marked, så det skal ikke bli noen mangel på biler. Denne uken startet den offisielle produksjonen av Focus Electric ved Ford-fabrikken i Saarlouis i tyske Saarland. Mens det store flertall av de fremmøtte journalister «bare» fikk overvære den-første-bil-ut-av-linja, fikk åtte norske journalister prøvekjøre Fords nykommer. En anerkjennelse av at Norge står i en særstilling som marked for elbiler. Tung i baken Det er spesielt bakakselen som har fått mer vekt, for den nesten 300 kg tunge lasten med litium-ion-batterier er delt i to. Omtrent halvparten skjuler seg under baksetet, mens resten stjeler plass i bagasjerommet. Dette er resultatet av at elbilen er basert på en eksisterende plattform. Sammenlignet med Nissan Leaf, som kan vise til 370 liters bagasjevolum og et flatt gulv når baksetet legges ned, har Focus et volum på mer beskjedne 250 liter samtidig som det er meget vanskelig å utnytte plassen effektivt. Vanlig stikkontakt Fra en vanlig 10 ampere stikkontakt tar det 3-4 timer å lade Focusen til 50 km rekkevidde, og 11 timer for full lading. Du korter tiden ned til 7 timer om du har et 16 ampere uttak på veggen, og har du tilgang til 32 ampere har du fulladet bil på 3-4 timer. Prisene er ikke klare i skrivende stund, men når administrerende direktør Steve Kimber i Ford Motor Norge lover «konkurransedyktige priser» er det ikke vanskelig å gjette at det er Nissan Leaf som er målestokken. Focus Electric blir bare levert med utstyrsnivå Titanium, det vil si et høyt nivå som omfatter blant annet navigasjon, ryggekamera, 17-tommers aluminiumfelger, cruise control, ESP med bakkestartassistanse og Ford Sync med nødhjelpsassistanse. Bi-xenonlys, delskinn og DAB-radio må du betale ekstra for. Production on demand Bilen blir produsert etter behov, og det betyr at Norge får så mange biler som det selges, vi blir ikke avspist med en beskjeden kvote – i denne sammenheng er det for en gangs skyld Norge som er et av de prioriterte markeder. Ford gir 5 års garanti på både batteriene og bilen. Batteriene er konstruert for en livssyklus på 150.000 miles -- el-Focusen har sin opprinnelse i USA hvor bilen har vært i produksjon ved fabrikken i Wayne, Michigan siden 2011. FAKTA Ford Focus Electric
Konkurrenter: Nissan Leaf, Volvo C30 Electric, snart BMW i3, neste år også VW Golf Electric. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |