[]
[] [firmabil.no] []

Opel frisker opp Insignia


Per Morten Merg



Noe synes utenpå, men det meste av nytt finner du på innsiden. Deriblant nye motorer og et infotainment-system som betjenes fra en 8-tommers touch-pad på dashbordet.

Til høsten lanserer Opel "nye" Insignia, modellen som etterfulgte Vectra på det norske markedet i 2009.
 
Den oppgraderte bilen blir presentert for første gang på Frankfurt Motor Show 12. september, og allerede få uker etter er den klar for lansering i Norge.
 
Det ytre
I forhold til dagens Insignia, er grillen nå blitt bredere og lavere. Opel-logoen er smalere og bilen har fått nye frontlykter. Avhengig av utstyrsversjon, kommer disse med bi-xenon, inkludert sikkerhets-belysningssystemet AFL +. De øvre frontlyktene er utstyrt med energisparende LED kjøringlys.

Den nye utgaven er også noe bredere enn dagens utgave.

Det indre
Infotainment-systemet i Insignia styres fra en 8-tommers fargeskjerm med touch-betjening. Her har føreren tilgang til alle funksjoner og undermenyene som blant annet radiostasjoner, 3D navigasjon kart, talestyring og den nye touch-paden som er integrert i midtkonsollen.

Infotainment-systemet integrerer flere Smartphone funksjoner, og kan også tilpasses individuelt.

I tillegg kan sjåføren kontrollere systemet med knapper på rattet, eller via en nyutviklet talekommandofunksjon.

Insignia har radar og kamera-baserte assistansesystemer, som blant annet inkluderer adaptiv cruise kontroll, blindsonevarsling, frontkollisjon-alarm og andregenerasjons Park Assist, premium seter med AGR godkjenningsstempel, samt nøkkelfrie adgang og start-systemet, "Open & Start". For å nevne noe.

En rekke chassis-forbedringer skal ifølge produsenten gi den nye utgaven bedre kjørekomfort enn forgjengeren.

Under panseret
Insignia kommer med nye direkteinnsprøytings-motorer. En av dem er 2,0 CDTI, som yter 122 eller 140 hk, med et forbruk på 0,37 liter/mil. Det gir et CO2-utslipp på 99 g/km for 4/5-dørs-utgavene og 104 g/km på Sports Tourer.

Takket være den automatiske overboost-funksjonen oppnår motoren et dreiemoment på opptil 370 Nm (140 hk-utgaven).

De to viktigste bensinmotorene er 1,6 SIDI Turbo med 170 hk og 2,0 SIDI Turbo med 250 hk. Begge kan kombineres med sekstrinns manuell girkasse og start/stopp-funksjon, eller med en ny sekstrinns automatisk girkasse. I tillegg til forhjulstrekk, er den nye 2,0-liter SIDI Turbo også tilgjengelig med 4X4.

Prisene på nye Opel Insignia er ennå ikke klare.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: