[]
[] [firmabil.no] []

Her er nye BMW 4-serie


Terje Ringen



Første bil ut i BMWs nye 4-serie er Coupé. Her er alt du trenger å vite om den nye kjøremaskinen gjennom 144 bilder, video og tekniske data.

Det er fjerde generasjon mid-size coupé fra BMW, men denne gangen har de valgt å endre navn fra 3-serie til 4-serie for å distansere den  fra de mer folkelige utgavene. Her får du elegant utseende, luksuriøse omgivelser og sportslige egenskaper i én pakke.

Velkjent oppskrift
Nye 4-serie Coupé er bredere og har lengre akselavstand enn modellen den erstatter. Dessuten sitter den vesentlig nærmere bakken. Samtidig har den beholdt typiske BMW Coupé-egenskaper som et langt panser, korte overheng og en tilbakelent passasjerkupe.

Fronten preges av den velkjente nyregrillen, doble runde lykter og store luftinntak. Nytt er sprinkler i forskjermene som slipper ut varm luft bak forhjulene. Sporvidde og skjermer er bredere enn på sedan og stasjonsvogn.

Kabinen i nye 4-serie Coupé er førerorientert, og alle betjeningsorganer sitter logisk plassert rundt føreren. Dørene er designet slik at de trekker fokus fremover. De to baksetene er separate og gir god sidestøtte.

Indivualisme
Kundene kan velge mellom tre utstyrslinjer som alternativ til standardløsningen – Sport Line, Modern Line og Luxury Line – som gir bilen et individuelt preg i eksteriør og interiør. I tillegg fins en M Sport-pakke for de som ønsker et sportslig preg.

BMW har vektlagt de dynamiske egenskapene. Styringen er skarpere og mer presis, chassiset er avansert og påkostet, og vektbalansen er 50/50 mellom de to akslene.

4-serie Coupé har lengre akselavstand, større sporvidde og mindre bakkeklaring enn modellen den erstatter. Senket hjuloppheng bringer bilens tyngdepunkt ned til under 50 cm – ifølge dem selv det laveste i noen av BMWs modeller.

Fire eller seks
Fra lanseringen leveres 4-serie Coupé med tre alternative motorer – to for bensin og en for diesel. 435i har en 6-sylindret rekkemotor mens 428i og 420d har firesylindrede motorer.

Alle er utstyrt med BMWs avanserte TwinPower Turbo-teknologi, og effekten strekker seg fra 184 til 306 hestekrefter. Selv om effekten er høy, er drivstofforbruket moderat – noe du kan se av tekniske data nedenfor.

(saken fortsetter)

6-trinns manuell girkasse er standard, men de fleste vil bla opp tillegget for å få bilen levert med 8-trinns Sport automatgirkasse som kan overstyres manuelt via hendler på rattet. Bensinmotoren kan også leveres med xDrive intelligent firehjulsdrift.

Sparetiltak
For å holde utslippene på et moderat nivå er det benyttet lette materialer i mange komponenter. I tillegg er aerodynamikken perfeksjonert i vindtunnel.

Air Curtains, Air Breathers og Auto Start Stop bidrar til lavt forbruk, sammen med regenerering av bremsekraften, girskift-indikator og “on demand” bruk av komponenter. Med innstillingen Eco Pro er det mulig å spare inntil 20 prosent drivstoff.

Med Sport automat har bilen en “coasting mode” som gjør at den cruiser uten bruk av drivstoff når belastningen er lav.

Avanserte støttespillere
4-serie Coupé er godt utstyrt med hensyn til komfort og sikkerhet, og i en rikholdig katalog kan du velge og vrake i moderne hjelpemidler.

Her finner du bl.a. avansert navigasjon, fullfarge head-up display, Driving Assistant Plus som advarer om potensiell kollisjonsfare med fotgjenger, samt avansert lysteknologi, inkludert full LED.

4-serie Coupé kommer på markedet i årets siste kvartal, men lenge før det skal vi formidle våre førsteinntrykk etter å ha kjørt den.

Tekniske data BMW 4-serie Coupé

Modell

428i

435i

420d

Mål cm (LxBxH)

464x183x136

Akselavstand cm

281,0

Bagasjerom

445 liter

Sporvidde f/b

154,5/159,4

Vekt m/fører

1525

1585

1525

Ant. sylindre

4

6

4

Slagvolum ccm

1997

2979

1995

Effekt hk/kW

180/245

225/306

135/184

v/omdr.

5000-6000

5800-6000

4000

Maks dreiemoment

350

400

380

v/omdr.

1250-4800

1200-5000

1750-2750

Aks. 0-100 km/t

5,9 sek.

5,4 sek.

7,5 sek.

Toppfart km/t

250

250

240

Snittforbruk l/mil

0,66

0,79

0,47

CO2 g/km

154

185

124


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: