[]
[] [firmabil.no] []

Pass på trykket


Kilde: Newswire
Foto: Colourbox



Lufttrykket i dekkene må økes når bilen lastes full i sommerferien, råder eksperter. Lavt lufttrykk gir økt bremselengde og dårligere veigrep.

– Med fullt bagasjerom og hele familien om bord, er det viktig å justere lufttrykket. Tyngre bil krever høyere lufttrykk, sier Katrine Køste, produktsjef i dekk-kjeden Vianor.

Hun mener 10 til 15 prosent økt lufttrykk ved større last er en god regel.

– Hvis anbefalt lufttrykk er 2,5 bar, skal en fullastet bil ha 0,25 til 0,40 bar mer. Først og fremst av hensyn til sikkerhet og kjøreegenskaper, men også for å sørge for best mulig biløkonomi. Lufttrykket har betydning både for drivstofforbruk og dekkslitasje.

Informasjon om hva som er riktig lufttrykk for den enkelte modell finnes i bilens instruksjonsbok.

Øker kostnadene
– 0,4 prosent for lavt lufttrykk øker drivstofforbruket med to prosent, samtidig som dekkslitasjen ifølge testresultater øker med hele 30 prosent, sier Katrine Køste.

Vianor anbefaler at lufttrykket også i reservehjulet måles og eventuelt justeres.

– Hvis du må legge om underveis og reservehjulet har et annet lufttrykk enn de andre dekkene, går det utover manøvreringsdyktigheten.

Norske bileiere sjekker dekkene for sjelden, tror Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian.

– Vår anbefaling er at dette gjøres hver tredje uke og alltid foran en lengre ferietur eller ved betydelig endring av lastenivået. Jeg er redd dette er ganske langt unna vanene hos folk flest. En betydelig andel sjekker nok ikke mer enn to ganger i året, ved omlegging av dekkene mellom sommer- og vintersesong.

Bremselengde
Den tyske motororganisasjonen ADAC har testet hvordan for lavt lufttrykk påvirker bilens kjøreegenskaper.

– Når ett av forhjulene har én bar for lavt lufttrykk, øker bremselengden med ti prosent på våt vei. Hvis alle fire dekkene har tilsvarende for lavt lufttrykk, svekkes sidegrepet med anslagsvis 55 prosent, sier Hauge.

Lufttrykket påvirkes av temperaturen.

– Kjøring varmer opp dekkene, så det gir feil resultat å måle trykket rett etter en lang kjøretur. La hjulene få kjøle seg ned først, sier Katrine Køste.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: