[]
[] [firmabil.no] []

Økt forståelse mellom sykkel og bil


Kilde: Statens vegvesen



Onsdag lanserte samferdselsminister Marit Arnstad en ny kampanje som skal øke forståelsen mellom syklister og bilister i trafikken. Thor Hushovd har hovedrollen i kampanjefilmen.

- I kampanjefilmene peker vi på situasjoner som kan oppstå når syklister og bilister møtes i trafikken. Hushovd gir på en humoristisk måte tips og råd til hvordan vi kan få til et bedre samspill.

- Syklister og bilister har samme rettigheter, men også samme plikter på veien. Det gjelder å ha forståelse for hverandres behov, vise hensyn og dele veien, sier prosjektleder Signe Gunn Myre.

En omkommer hver måned
I gjennomsnitt omkommer en syklist hver måned i trafikken. De alvorligste sykkelulykkene skjer fordi syklisten blir oversett.

Klassiske situasjoner er at syklisten havner i blindsonen til store biler, slurver med å bruke lys og refleks eller glemmer å gi tydelig tegn. Vi har også flere eksempler der bilister glemmer å se seg over høyre skulder og sjekke dødvinkelen, eller slurver med blinklys.

70 prosent har opplevd aggresjon
En ny TØI-rapport viser også et høyt konfliktnivå mellom syklister og bilister. 70 prosent av syklistene har opplevd truende og aggressive bilister. Rapporten viser at det er de syklistene som selv er mest aggressive, som opplever mest aggresjon fra bilister.

- Vi er ikke ute etter å peke på syndebukker. Tvert imot, vi vil peke på løsninger, sier Myre.

Forebygge
Nasjonal transportplan legger opp til at sykkelandelen skal dobles de neste 10 årene. Det er positivt for folkehelsen, miljøet og bilkøene. Men det er en fare for at konfliktnivået og ulykkene øker i takt med sykkelbruken.

Målet for kampanjen er derfor å bygge kunnskap og øke forståelsen mellom bilister og syklister, for å forebygge konflikter og ulykker.

(saken fortsetter)

- Bilister og syklister må regne med å dele på vegen. Vi skal fortsette å bygge separate sykkelanlegg, men vi kan ikke bygge oss ut av alle situasjoner. Noen ganger må syklister ut på veien, sier prosjektleder Signe Gunn Myre.

- Sykkelveien krysser veier og avkjørsler, og treningssyklister må bruke landeveien som treningsarena. Gang- og sykkelveiene er beregnet for skolebarn og andre som er ute på en rolig tur. De er ikke bygd for så rask fart som treningssyklistene holder, konkluderer Myre.

Se kampanjefilmene, og les mer om kampanjen på: www.vegvesen.no/delveien     


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: