Superb makeup
FØRSTEINNTRYKKET: Introduksjonen av Rapid og en ny Octavia har sørget for at toppmodellen Superb har sett litt utilpass ut - det har Skoda nå rettet på. I tillegg til litt kosmetiske endringer, har ingeniørene hentet de siste oppdateringene fra motorparken til VW-gruppen. Det har gitt en reduksjon i forbruket på 19 prosent, om vi skal tro Skoda-folket. Mens Octavia har vært volumselgeren, har Superb hatt litt større problemer med å etablere seg i en klasse der status ofte betyr litt for de som kjøper. Dagens generasjon Superb ble lansert i 2008, og strengt tatt har store deler av bilen holdt seg godt – det var imidlertid et klart behov for å oppdatere bilen foran og bak, samt integrere de siste designelementene i tråd med dagens Skoda-designspråk. En ekte facelift Superb har nemlig fått en full overhaling av hele fronten til bak A-stolpene. Den har fått den nye diagonale grillen, en bred kromstripe, LED-frontlys og har generelt blitt tøffere i trynet. Nytt for Superb er frontlykter med Bi-Xenon hovedlys med integrerte LED kjørelys. I tillegg har den fått den nye logoen som nå sitter for seg selv på panseret. Det er med andre ord ikke noe som kommer til å snu rundt på bilverdenen, men resultatet har blitt en bil som ser mer moderne ut. Særlig versjonen som enten kan åpnes som et tradisjonelt bagasjerom, eller en stor bakluke, ser nå ut som den henger bedre sammen med resten av bilen. Fortsatt ganske kjedelig, men moderne kjedelig. Stasjonsvogna er helt klart den som fremstår som mest attraktiv, både visuelt og ikke minst med sin enorme innvendige plass. Bakenden har også blitt likere både Rapid og Octavia, med der baklysene nå lager en trippel C. Plass De tysk-tsjekkiske ingeniørene har jobbet med å redusere forbruk over hele modell-linja, og Skoda hevder at de har lykkes med å presse det ned med 19 prosent. Det sørger for at Superb nå matcher tallene for sine konkurrenter, som halvsøsteren Passat. Superb har alltid vært kjent som vennligsinnet ovenfor de som er på jakt etter mye plass. Fortsatt er plassen raus, og kombien og stasjonsvogna har henholdsvis 595 liter og 633 liter. Legger du ned baksetene, kan du melde overgang til budbilbransjen. Tallene stiger da til 1.700 og 1.865 liter. Liker du å sitte i baksetet, må du nesten se til biler som Lexus LS og lang S-klasse for å finne konkurrenter med like mye plass. For å øke linken til limousinfølelsen, kan nå passasjersetet foran reguleres frem og tilbake fra baksetet. Bygger videre på Octavia Styringen oppleves som presis og organisk, og minner svært mye om det vi kjenner fra Octavia. Støynivået er også lavt, noe som bidrar til å understreke storbilfølelsen. Du må skru av stereoanlegget for virkelig å høre motoren. Storbilfølelsen understrekes også av et chassis og hjuloppheng som svelger unna så godt som alle ujevnheter uten å gjøre noen stor greie ut av det. Det er få ting å plukke på etter førsteinntrykket av oppdaterte Suberb. Fortsatt synes jeg at A-stolpene stjeler litt mye sikt, særlig når du kjører på svingete veier. Fortsatt oser det mer fornuft enn status, men det regnes sikkert som en fordel hos mange av kjøperne. Skal vi tro ryktene er en helt ny Superb på vei i løpet av to år – frem til da gjør denne jobben svært godt, og for den som klarer å vokse ut av Octavia, er den et meget godt valg. Mer diesel Ønsker du firehjulsdrift må du opp på 140-hesters diesel, og skal du ha DSG-kasse samtidig, må du opp i 170 hester. Da får du til gjengjeld bare sekstrinns kasse. Prisen for disse starter på henholdsvis 397.300 og 450.400 kroner. Billigste Superb er for øvrig 1,6, 105-hesters Greenline, som starter på 282.500 som kombi. Så langt i år viser registeringsstatistikken at over 90 prosent av Superb-kundene har valgt diesel.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |