[]
[] [firmabil.no] []

Takløst med stil


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: For de fleste av oss er det sommeren som gjelder når vi skal kjøre uten tak. Det er tid til å nyte fine dager i den nydelige, oppgraderte E-Klasse.

Cabriolet-entusiastene har riktignok sesong hele året, men for de fleste av oss er det sommermånedene som gjelder. Derfor er Mercedes-Benz på banen i riktig øyeblikk med en solid oppgradering av E-Klasse cabriolet nå i juni.

Og når vi snakker om entusiaster; for de Mercedes-frelste er det velkjent, men for den jevne bilkunde kan det virke noe forvirrende: E-Klasse cabriolet og coupè har 11 cm kortere akselavstand enn E-Klasse sedan – fordi cabrioleten er basert på C-Klasse. Utvendig lengde er også tilsvarende kortere, og sporvidden er omtrent 5 cm smalere.

Adaptivt
Cabrioleten er derfor en nettere bil å håndtere enn E-Klasse sedan og stasjonsvogn, men forskjellen er ikke veldig stor i praksis ettersom vekten er omtrent den samme. Cabrioleten veier nemlig bare 25 kg mindre enn stasjonsvognen med samme motor.

Hjulopphenget er satt opp på en slik måte at det kompenserer for bilens forholdsvis høye vekt. Resultatet er en fin balanse mellom komfort og sportslige egenskaper, men fortsatt vipper vektskålen i favør av komfort.

Vi kjører versjonen med 2,0-liters bensinmotor med 184 hester. Standard girkasse er 6-trinns manuell, men vår motor er kombinert med 7G-Tronic Plus automatkasse med mulighet for manuell overstyring, et alternativ som alle motorene kan leveres med.

Her må det ikke glemmes at bilen er utstyrt med Agility Control, et sportslig hjuloppheng med selektiv demping som tilpasser seg underlag og kjørestil.

Familielikhet
I fronten finner vi den mest synlige delen av oppgraderingen. Designen følger samme linje som på sedan og stasjonsvognen for å understreke familielikheten, men med enkelte justeringer for å gi cabriolet og coupé et særpreg.

Nye støtfangere gir fronten en markert V-form, samtidig som store luftinntak fremhever det sportslige uttrykket. Hovedlysene ser uendret ut ved første blikk, men formen er noe forandret, og for første gang tilbys disse modellene med LED-teknologi.

Interiøret er frisket opp og fremstår som mer påkostet enn i den utgående modellen. Man kan velge om dekoren på dashbordet skal ha tre- eller aluminium-look. En detalj som går igjen i E-Klasse er den analoge klokka mellom lufteventilene på dashbordet.

Den mest synlige detaljen er at girspaken er fjernet fra midtkonsollen. Nå er girvelgeren plassert på rattet som på de andre E-modellene. Dermed er det plass til koppholdere og smårom mellom setene.

Under skallet finner vi ellers en rekke tekniske nyheter, mange av dem utviklet for S-Klasse, i form av førerstøtte- og sikkerhetssystemer.

Eksempler er en ny bremseassistent som øker bremsetrykket dersom det dukker opp noe eller noen foran bilen, samt et system som varsler om trøtthet hos sjåføren.

Styrer lufta
Når taket er senket, ved hjelp av knappen som skjuler seg under et deksel mellom setene, sørger Aircap-systemet - vindskjermen i rammen over frontruta - for å redusere luftstrømmen, og dermed støyen, for de som er om bord.

Aircap aktiveres automatisk i hastigheter over 40 km/t, og trekker seg automatisk tilbake når hastigheten synker under 15 km/t.

I forsetene sitter du svært godt, mens bakseteplassen er beskjeden for to voksne, her som i de fleste cabrioleter.

Et rikholdig ekstrautstyr er grunnen til at prisen på vår prøvebil havner på tre kvart million. Her finner vi blant annet AMG Sportspakke, AMG Sportsratt, aktiv parkeringsassistent, 18-tommers AMG lettmetallfelger, LED Intelligent Light System,

Adaptive Highbeam Assist, multikonturseter foran, komfortpakke og «luftskjerf» (Airscarf) i hodeputene.

For at det ikke skal være noen tvil: Også E-Klasse Coupé har selvfølgelig fått de samme oppgraderinger som cabrioleten.

 

FAKTA Mercedes-Benz E 200 Cabriolet

Motor:

4-syl. bensin, 1991 ccm

Effekt:

135 kW (184 hk) v/5500 o/min.
270 Nm v/1200-4000 o/min.

Mål:

470 x 179 x 140 cm (L/B/H)

Akselavstand:

276,0 cm

Egenvekt m/fører:

1710 kg

Bagasjevolum:

300-390 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,3 sek.

Toppfart:

231 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,64 l/mil

CO2-utslipp:

148 g/km

Pris fra:

kr 584.900

Pris som prøvekjørt:

kr 737.556

 

Konkurrenter: BMW 6-serie Cabriolet, Audi A5 Cabriolet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: