Koreansk GT
FØRSTEINNTRYKKET: For noen år siden var biler med over 160 hester å regne som GTI. I dag holder 204 hester bare til de to første bokstavene. Kia tar sitt første steg inn i segmentet som på nynorsk kalles for «hot hatch», GT-versjonen kommer både som femdørs Cee´d GT og tredørsvarianten som kalles Pro_cee’d GT. Nesten like spennende som bilen, er at den sender et klart signal om Kias fremtidige ambisjoner. Etter å ha etablert seg med en relativt bred range, og en merkevare som opplagt er styrket av merkets syv års garanti, er det nå på tide å sprite opp imaget – GT-versjonene er bare første steg på veien. Hjertet som sørger for å løfte Cee´d ut av hverdagsbilismen, er en 1,6-liters turbomotor som yter 204 hester. Grunnstammen i motoren er det samme som finnes i Veloster Turbo, men i en oppgradert versjon. Konstruksjonen er, som det meste annet som ruller ut fra Korea om dagen, moderne. En twinscroll turbo som sørger for en nesten flat momentkurve, og bidrar til å sørge for at du ikke trenger å vifte for mye med girspaken. Godt balansert Det første du legger merke til er setene. Kia har tatt en telefon til Tyskland, og fått Recaro til å produsere egne seter. Resultatet er, som vanlig når ergonomigutta fra Kirchheim unter Teck setter i gang, meget bra. I tillegg har Kia sørget for å stramme opp det meste fra styring til bremser, samt at de har utstyrt bilen med en girkasse som er kvikk og presis. Hjulopphenget er basert på det som finnes i dagens Procee´d, men Kia har økt stivheten i begge dempernes bevegelser. Sammen med stivere fjærer, foringer og større stabiliseringsstag. Dette har de klart uten at det har blitt så kantete og ubehagelig, som resultatet ofte blir. Tilstrekkelig med krefter Tilgangen på krefter selv fra lave turtall sørger for at GT, særlig når du kommer litt opp i fart, er svært lettkjørt både på tysk Autobahn og, kanskje mer interessant, åpne svingete sideveier. Resultatet har blitt en bil som er nettopp det den gir seg ut for, en GT. Den mikser meget godt balansen mellom sportslig og komfortabel, uten at du føler at du må gå på kompromiss i noen av endene. Selv om Kia understreker at dette ikke er en direkte konkurrent til mer motorsterke lommeraketter som Golf GTI og Focus ST, er det ikke noen tvil om at den fint aspirerer til å være et tilbud til den som ønsker seg en «light-versjon» . Det merker du også inne i bilen, støynivået er nemlig behagelig lavt – behagelig når du skal kjøre fort og langt, men nesten litt for isolert fra motor og eksoslyd, om du ønsker at det skal være sportslig. Står du utenfor bilen, høres den nemlig ganske tøff ut når den passerer deg. 0-100 går unna på 7,7 sekunder og toppfarten er 230. Tre eller fem? Han har løftet Kia og Hyundai bort fra de klassiske koreanske designlinjene, og inn i noe som har gikk merkene en distinkt, men moderne form. Med de to GT-versjonene har han også bidratt til at folk kikker ekstra nøye. Tredørsvarianten, Pro_cee´d er nok den desidert tøffeste, men hos importøren er de foreløpig usikre på hvilken som vil bli mest populær. BilNorge.no kjørte begge under introduksjonen, og selve kjøredynamikken er bortimot helt identisk, så da blir det et valg mellom det praktiske og hva som ser best ut. Den norske Kia-importøren har bestemt seg for å ta inn kun en utstyrsvariant, den inkluderer imidlertid alt utstyr, med Recaro-seter i skinn og Alcantara, panoramatak, navigasjon, rattvarme og det meste du kan komme på. Snedige er også de digitale instrumentene, de gjør at du kan velge mellom et tradisjonelt speedometer, eller en egen «GT-visning», der du får turbotrykk og et meter som viser moment, på hver sin side av et digitalt speedometer. Du velger enkelt mellom de to visningene med en egen GT-knapp. Det kunne kanskje vært ønskelig at knappen gjorde noe mer, for eksempel skarpere respons på gasspedal og ratt, jeg mistenker at du fort finner ut hvilken visning som fungerer best, og lar den stå der. En nisje Biler som Golf GTI og Ford Focus ST koster minst 50.000 kroner eller mer, men byr da også på mer krefter. Nærmest er Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB. Den har riktignok bare 170 hestekrefter, men leverer omtrent samme tid fra 0-100 og som koster omtrent det samme med lignende utstyr, men med automat. Kia har nøkterne salgsmål, og tror på rundt 50 biler fra levering i september. Tatt i betraktning at dette er en fin kombo av sportslighet og komfort, paret med syv års garanti, gjør at jeg kanskje tror det er rom for å overprestere for Kia-forhandlerne.
Konkurrenter: Alfa Romeo Giulietta, men også biler som Mini CooperS og VW Golf GTD.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |