- Sikker bil er ikke luksus
Det er uforståelig at norske myndigheter konsekvent bruker bilens sikkerhetsutstyr som "melkeku", mener generalsekretær Jan Johansen i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA). Moderne sikkerhetsutstyr gjør nye biler tyngre - og dermed dyrere i det norske avgiftssystemet. - Nytt sikkerhetsutstyr spiller en stor rolle for trafikksikkerheten, sier Johansen. - Samtidig vet vi at nye biler generelt er sikrere enn eldre biler. Årsaken til dette er at bilindustrien bruker mye ressurser på å utvikle ny teknologi som dels gjør at ulykker unngås, og dels reduserer skadeomfanget dersom ulykken skulle inntreffe. For å illustrere dette har KNA undersøkt forskjellene mellom en Volkswagen Golf fra 1981 og en fra 2013. Som forventet er den nye bilen sikrere, men vi ser også at sikkerhetsutstyret bidrar til å gjøre bilen tyngre - som igjen medfører høyere engangsavgift. Golfen fra 1981 hadde sikkerhetsutstyr som hodestøtter foran, trepunkts-sikkerhetsbelter foran, sikkerhetsrattstamme, polstret dashbord, skivebremser foran og bremsekraftforsterker som standard sikkerhetsutstyr. Den nye Golfen fra 2013 har i tillegg: Blokkeringsfrie bremser, antispinnregulering, antiskrens med bremseassistent, elektronisk differensialbrems, tretthetsvarsling, multikollisjonsbrems, pre-crash kollisjonsbeskyttelse, ventilerte skivebremser foran og skivebremser bak. Samt kollisjonsputer og sidekollisjonsputer for fører og sidepassasjer, hodekollisjonsputer foran og bak, knekollisjonspute på førersiden, deaktiverbar kollisjonspute på passasjersiden, whiplash-optimerte hodestøtter foran, tre 3-punktsseler bak, 3 hodestøtter bak, isofix barneseteinnfesting for to barneseter bak og et tredje høytsittende LED-bremselys. For å nevne noe. - Som vi ser har det kommet en lang rekke sikkerhetsmessige nyvinninger på Golfen fra 2013 sammenlignet med den fra 1981, sier Johansen. - Delvis på grunn av alt sikkerhetsutstyret har vekten økt kraftig. Mens Golfen fra 1981 veide 780 kg, er vekten på en 2013-modell 1.172 kg. 2013-modellen betaler 45.031 kroner engangsavgift for vekten på 1.172 kg. Dersom den hadde veid det samme som i 1981, det vil si 780 kg, ville vektavgiften vært 29.320 kroner. KNA anbefaler derfor at følgende grep gjøres: - Sikker bil er ikke luksus, og kjøpsavgiften bør derfor endres for å premiere kjøp av trafikksikker bil, sier KNA-sjefen. - Slik vil vi raskere få en tryggere bilpark. I tillegg har generelt høye kjøpsavgifter gitt Norge en gammel, forurensende og lite trafikksikker bilpark. Han minner om at gjennomsnittsalderen er 10,5 år og at bilene i snitt blir 19,2 år før de vrakes. Det er den høyeste alder ved vraking som er registrert siden statistikken startet i 1985. - KNA vil derfor sterkt anbefale generelt lavere kjøpsavgifter for å sikre en nyere, mer miljøvennlig og ikke minst sikrere bilpark, sier han. KNA sendte nylig over dokumentet "14 grep for en bedre bilhverdag" til politikere på Stortinget. Dette er enkle grep som kan gjøres for at vi skal få sikrere og mer miljøvennlige biler, bedre veier og bedre trafikkopplæring i Norge. Dokumentet kan lastes ned på www.kna.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |