[]
[] [firmabil.no] []

2014 er her nå


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Allerede nå begynner 2014-modellene å synes på norske veier. Vi har kjørt Volvo S80 D5 AWD.

Aller først er det viktig å oppklare en potensiell misforståelse. Volvos 2014-modeller er ikke nødvendigvis utstyrt med de nye firesylindrede motorene som kommer i seks av modellene i løpet av høsten. De nye motorene, både bensin- og dieselmotorer, er på plass fra i september og utover høsten.

Vårt første bekjentskap med en av 2014-modellene, S80 D5 AWD, ble gjort i løpet av 700 kilometer sist uke. For de som ikke er så godt inne i Volvo-betegnelser innebærer dette i klartekst: S80 er den store sedanen med femsylindret 215 hesters dieselmotor kombinert med trekk på alle fire.

Lavere og bredere
Formgiverne har etterstrebet et bredere inntrykk ved å «pusse opp» bilens horisontale linjer både foran og bak. Samtidig virker bilen nettere og mindre pompøs enn første generasjon – og faktisk er fronten på S80 nå identisk med fronten på V70. Nye rektangulære kjørelys gir fjeset et mer tidsmessig utseende.

I interiøret ser vi at det adaptive, digitale instrument-panelet som ble lansert i Volvo V40, nå er på plass også i S80. Ved hjelp av menyen kan du velge mellom tre grafiske tema:

Elegance er standardutgaven. Eco har en grønn bakgrunnsbelysning og fokuserer på miljøtilpasset kjøring. Performance er den mest fargerike instrumenteringen, og her ser vi at det viser omdreininger i stedet for hastighet, og den har en spesiell effektmåler.

Rattgir og rattvarme
Vår testbil, som har automatgir, er også utstyrt med rattgir, såkalte paddle shifts. Du kan altså skifte gir manuelt med begge hendene på rattet. Rattgir gir en ekstra dimensjon til kjøreopplevelsen, spesielt på svingete veier. For økt komfort på kalde dager kan rattet nå utstyres med oppvarming.

God sittekomfort har vært en Volvo-spesialitet i mange år. Her i S80 gir de nyutviklede sportssetene god støtte hele veien fra lårene til skuldrene. De myke -- og ventilerte (!) – skinnsetene er en del av interiørdekoren som kalles Inscription.

Firehjulsdriftsystemet i S80 er av typen Haldex. Det vil si at bilen normalt er forhjulsdrevet, og at systemet automatisk kobler inn drift på alle fire hvis et av forhjulene spinner.  Dette sikrer bedre grep under akselerasjon på våte og glatte veier, og sørger generelt for bedre stabilitet ved kjøring på rufsete underlag.

Vi kjører versjonen med 215 hesters dieselmotor, et maskineri som jobber i fin harmoni med automatgirkassen. S80 er en nydelig bil for langtur med familien, mer for komfort på god landevei enn sportslig kjøring i skarpe kurver.

Sensus Connected Touch
City Safety, det automatiske systemet for bremsing ved hastigheter under 50 km/t, er på plass også I S80. Det samme er systemet som sørger for automatisk veksling mellom fjernlys og nærlys, kalt Active High Beam Control.

Sensus Connected Touch er Volvos nyutvikling på området internett I bilen, og koster 16.000 kroner ekstra. Teknologien endrer den integrerte, sju tommers store skjermen til en infrarød berøringsskjerm – som kan brukes selv med hansker på. Tilkoblingen skjer gjennom et 3G/4G-modem integrert i bilen, eller via mobiltelefonen.

De mer enn 20 ulike funksjonene inkluderer internettradio, kart og søkefunksjoner fra Google, 3D-navigasjon og Appstore for oppdateringer. For eksisterende Volvo-eiere kan det være greit å vite at Sensus Connected Touch er et verkstedsmontert tilbehør som kan ettermonteres i alle modeller med sju tommers skjermer (fra 2011-modeller).

Et par ord om bilens lakk. Bak betegnelsen «Ember Black perlemor metallic» skjuler det seg naturlig nok sort farge, men i sollys viser den seg frem med en dyp kobberglans. Da blir også valget av interiørfarge mer spiselig; det brunoransje skinntrekket er neppe nordmenns førstevalg.

 

FAKTA Volvo S80 D5 AWD Summum aut.

Motor:

5-syl. diesel, 2400 ccm

Effekt:

158 kW (215 hk) v/4000 o/min.
440 Nm v/1500-3000 o/min.

Mål:

485 x 186 x 149 cm (L/B/H)

Akselavstand:

283 cm

Egenvekt m/fører:

1701 kg

Bagasjevolum:

480 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

225 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,64 l/mil

CO2-utslipp:

167 g/km

Pris fra (m/AWD):

kr 596.900

Pris som prøvekjørt:

kr 758.750

Lansering i Norge:

I løpet av sommeren

 

Konkurrenter: Bl. a. Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes-Benz E-Klasse.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: