Gedigen Golf
FØRSTEINNTRYKKET: Med større lasteplass enn storebror Passat er Golf klar til å erobre klassen for de kompakte stasjonsvognene. Nylig rullet Golf nummer 30 millioner ut av fabrikken. Når Volkswagen nå slipper løs en gedigen stasjonsvogn, kommer det trolig til å akselerere suksessen. Stasjonsvognvarianten har så langt utgjort en relativt liten andel, i VW-sammenheng. 1,8 millioner har det blitt siden MK III var den første Golfen som fikk mer lasteplass. Større VW praktiserer samme filosofi som de har gjort gjennom hele Golfens livslengde, det vil si små endringer – i dette tilfelle sammenlignet med den femdørs kombien. Det beste som er nytt befinner seg bak B-stolpen – der har det til gjengjeld skjedd en hel del. Skulderlinjen er nesten helt horisontal, og Volkswagen har ikke latt seg friste til å gå i retning av for mye coupéform. Det relativt flate taket sørger for god plass innvendig, og et akkurat passe voksent ytre. Den ser rett og slett ut som det den er, en skikkelig lang Golf. Lenger Som forventet har det gitt bedre bakseteplass, men mer imponerende; en økning i lastekapasiteten til 605 liter med baksetene oppe! Det er hele 225 liter mer enn i kombien. Når du lukker opp bakluka åpenbarer seg et bagasjerom med rette kanter, som gjør det meget praktisk å utnytte. Lastelengden starter på 105,5 cm, øker til 183,1 cm når du legger ned baksetene, og velger du en variant der ryggen på passasjersetet kan legges ned, kan du svinge innom IKEA og ta med deg pakker på inntil 2,6 meter. Veier litt mer Ute på veien klarer selv ikke den svært godt støyisolerte Golfen å maskere bort at det er litt mer veistøy i stasjonsvogna. Når det kommer til rene kjøreegenskaper er dynamikken svært lik. Styringen er presis og godt vektet, og du merker knapt den økte lengden. Nå skal de sies at vi under vår første smaksprøve ikke forsøkte å laste inn feriebagasje til to – og den nye vaskemaskinen – men stasjonsvognen føltes smidig og lettkjørt på flate nederlandske veier. Fortsatt er det sånn at de mindre motorsterke variantene utstyres med torsjonsbakaksel, mens for eksempel bilen vi kjørte, 1,4 TSI med 140 hester, har multilink bakaksel. Den bidrar til å sørge for at alle fire hjulene har maksimal kontakt med underlaget, selv om du presser den litt mot grensene, særlig med mer last. Økende bensinandel En av grunnene til det er at om du ønsker firehjulsdrift, må du velge diesel og sekstrinns manuell girkasse. LES OGSÅ: En dag med 4Motion Stasjonsvogna er på plass i september, og motoralternativene starter på 1,2-liters TSI med 85 hestekrefter og femtrinns manuell girkasse – og toppes av toliteren på 150 hester. Så langt har ikke Volkswagen noen planer om å plassere motoren fra GTI eller GTD i stasjonsvogna, i motsetning til hva Ford har gjort med sin Focus ST. Vi får se hva som skjer litt lenger frem i tid. LES OM: Golf GTI - legende i ny form Kannibalisering? Kanskje er ikke de to ekstra literne med bagasjerom avgjørende i konkurransen med storebror, men Golf er faktisk en mer moderne bil på de fleste områder. Den nylig lanserte Skoda Octavia stasjonsvogn kommer også til å merke konkurransen fra halvbroren med VW-logo. Syvende generasjon Golf, i kombiversjon, har allerede satt standarden for klassen den har gitt navn til. LES: Vår store 7-bilstest i Golf-klassen Vårt førsteinntrykk etterlater liten tvil om at VW har gjort det igjen. Dette blir målestokken som kompakte stasjonsvogner må måles opp mot fremover.
FAKTA Volkswagen Golf stasjonsvogn 1,4 TSI 140 hk DSG
+ Stor lastekapasitet, høy kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper. - Firehjulsdrift kan ikke kombineres med bensin eller automatgir. Konkurrenter: Ford Focus, Opel Astra, Toyota Auris, Skoda Octavia og ganske sikkert VW Passat. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |