[]
[] [firmabil.no] []

Sprek allrounder


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKK: Kjører du langt, prioriterer du nok komfort og økonomi når du velger bil. Men du trenger ikke gi slipp på alle sportslige egenskaper av den grunn.

Den har et forbruk som var forbeholdt små, motorsvake biler for få år siden. Likevel har den egenskaper som pirrer en kjøreglad sjåfør. Golf GTD er et alternativ som gir deg 184 hestekrefter, men bare forbruker 0,42 liter på mila.

Det tilsvarer et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer! Sammenlignet med forgjengeren har nye GTD 14 ekstra hester, mens CO2-utslippet er redusert med 25 g/km. Og den er klar for de strenge utslippskravene definert i EU6 som innføres i 2014 – en bil for fremtiden.

Effektiv kruttønne
Dette er den første Golf GTD som har start/stopp og et batteri som regenerer bremsekraften som standard. Men det er ikke bare denne BlueMotion-teknologien som er årsak til det lave forbruket og de høye ytelsene – 2,0-liters turbo dieselmotoren (EA288) er ny fra innerst til ytterst.

Golf GTD akselerer fra null til hundre på 7,5 sekunder og har en potensiell toppfart på 230 km/t. Og den er sikker når du ønsker å foreta en kjapp forbikjøring på motorvei – når du ligger i 80 km/t i fjerdegir, er du oppe i 120 km/t i løpet av seks sekunder takket være et solid dreiemoment på 380 Newtonmeter.

Perfeksjon
En sprek motor alene er ikke nok til å gi en bil sportslige egenskaper. Derfor har Golf GTD en avansert elektronisk differensialbrems (XDS+) integrert i bilens elektroniske stabilitetsprogram (ESC), samt progressiv servostyring som lar deg velge mellom maksimal sportslighet eller maks komfort.

Standard er også sportsunderstell (15 mm lavere) og 18-tommers felger med 225/40 dekk. Og du kan bestemme hvor mye inngrep du vil ha fra ESC’en i to steg.

Dieselstøy?
Er du skeptisk til lydbildet en dieselmotor gir? Da kan du bestille din GTD med lydgenerator. Avhengig av turtall og hvilken kjøremodus du har valgt, får du enten et komfortabelt lydnivå (Normal og Eco) eller en mer tydelig eksoslåt (Sport).

Lyden genereres i motorrommet og ledes inn i bilen via frontruta, og siden det ikke er eksoslyd, høres den ikke på utsiden. Jo raskere man kjører, dess lavere er lyden for å gi maks komfort på lange turer. Vi kunne gjerne ønsket litt mer godlåt under sportslig kjøring,

Nesten GTI
Riktig nok mangler den klassiske røde GTI-stripen i fronten, på GDT er denne erstattet med krom som strekker seg over grillen og inn i frontlyktene. Men ellers har Golf GTD et utseende som er svært likt GTIs. Det inkluderer bi-xenon lykter med kurvelys og LED kjøre- og tåkelys som standard.

Hekken preges av sotede LED lykter, en diskret hekkspoiler over bakluka, sortlakkert diffuser og et dobbelt eksosrør på venstre side i stedet for et på hver side som er et GTI-kjennetegn.

I tillegg til det vanlige fargeutvalget, kan GTD leveres i de klassiske GTI-fargene – tornado rød, sort og hvit.

Klassisk
Interiøret har også velkjente GTI-detaljer som sort taktrekk, blanke pedaler og sportsseter med god støtte og justeringsmulighet kledd i tartan-mønstret stoff.

I stedet for de røde GTI-detaljene har GTD et interiør der sort, grått og hvitt dominerer med innslag av krom. Du kan erstatte det rutete stoffet med skinn mot pristillegg.

Kjøper du en Golf GTD kan du velge i en rikholdig katalog av tilleggsutstyr. Enten det dreier seg om maksimal sikkerhet eller mest mulig komfort, finner du nesten garantert det utstyret du er ute etter her.

Valgets kvaler
Da jeg nylig kjørte Golf GTI skrev jeg at det er sjeldent man finner en så fin kombinasjon av sport, komfort og praktiske egenskaper i en og samme bil. Det samme gjelder GTD, den er bare litt mindre ekstrem på den sportslige siden.

LES: Våre førsteinntrykk av Golf GTI

Til gjengjeld har den et kraftigere dreiemoment som gir uanstrengt kjøring på langtur. I tillegg er den nesten 80.000 kroner billigere og langt rimeligere i bruk takket være sitt eksemplarisk lave forbruk.

Importør Harald A. Møller regner med å selge til sammen 100 nye biler av Golf GTI og GTD i lanseringsåret. De er usikre på fordelingen mellom de to modellene, og vi er ikke mindre sikre etter å ha kjørt dem begge. Entusiasmen i meg roper GTI, mens fornuften tilsier GTD. Det blir spennende å følge utviklingen.

FAKTA Volkswagen Golf GTD

Motor:

4-syl. diesel, 1968 ccm

Effekt:

135 kW (184 hk) v/3500-4000 o/min.
380 Nm v/1750-3250 o/min.

Mål:

427 x 179 x 144 cm (L/B/H)

Akselavstand:

263,1 cm

Egenvekt m/fører:

1377 kg

Bagasjevolum:

380-1270 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,5 sek.

Toppfart:

230 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,42 l/mil

CO2-utslipp:

109 g/km

Pris 5-dørs:

kr 392.300

Lansering i Norge:


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: