Sprek allrounder
FØRSTEINNTRYKK: Kjører du langt, prioriterer du nok komfort og økonomi når du velger bil. Men du trenger ikke gi slipp på alle sportslige egenskaper av den grunn. Den har et forbruk som var forbeholdt små, motorsvake biler for få år siden. Likevel har den egenskaper som pirrer en kjøreglad sjåfør. Golf GTD er et alternativ som gir deg 184 hestekrefter, men bare forbruker 0,42 liter på mila. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer! Sammenlignet med forgjengeren har nye GTD 14 ekstra hester, mens CO2-utslippet er redusert med 25 g/km. Og den er klar for de strenge utslippskravene definert i EU6 som innføres i 2014 – en bil for fremtiden. Effektiv kruttønne Golf GTD akselerer fra null til hundre på 7,5 sekunder og har en potensiell toppfart på 230 km/t. Og den er sikker når du ønsker å foreta en kjapp forbikjøring på motorvei – når du ligger i 80 km/t i fjerdegir, er du oppe i 120 km/t i løpet av seks sekunder takket være et solid dreiemoment på 380 Newtonmeter. Perfeksjon Standard er også sportsunderstell (15 mm lavere) og 18-tommers felger med 225/40 dekk. Og du kan bestemme hvor mye inngrep du vil ha fra ESC’en i to steg. Dieselstøy? Lyden genereres i motorrommet og ledes inn i bilen via frontruta, og siden det ikke er eksoslyd, høres den ikke på utsiden. Jo raskere man kjører, dess lavere er lyden for å gi maks komfort på lange turer. Vi kunne gjerne ønsket litt mer godlåt under sportslig kjøring, Nesten GTI Hekken preges av sotede LED lykter, en diskret hekkspoiler over bakluka, sortlakkert diffuser og et dobbelt eksosrør på venstre side i stedet for et på hver side som er et GTI-kjennetegn. I tillegg til det vanlige fargeutvalget, kan GTD leveres i de klassiske GTI-fargene – tornado rød, sort og hvit. Klassisk I stedet for de røde GTI-detaljene har GTD et interiør der sort, grått og hvitt dominerer med innslag av krom. Du kan erstatte det rutete stoffet med skinn mot pristillegg. Kjøper du en Golf GTD kan du velge i en rikholdig katalog av tilleggsutstyr. Enten det dreier seg om maksimal sikkerhet eller mest mulig komfort, finner du nesten garantert det utstyret du er ute etter her. Valgets kvaler LES: Våre førsteinntrykk av Golf GTI Til gjengjeld har den et kraftigere dreiemoment som gir uanstrengt kjøring på langtur. I tillegg er den nesten 80.000 kroner billigere og langt rimeligere i bruk takket være sitt eksemplarisk lave forbruk. Importør Harald A. Møller regner med å selge til sammen 100 nye biler av Golf GTI og GTD i lanseringsåret. De er usikre på fordelingen mellom de to modellene, og vi er ikke mindre sikre etter å ha kjørt dem begge. Entusiasmen i meg roper GTI, mens fornuften tilsier GTD. Det blir spennende å følge utviklingen.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |