Q5 gjør jobben
NETTKJØRT: Med ekstrautstyr til nesten en kvart million, blir forventningene høye. Klarer Audi Q5 å levere? Det er med en viss skepsis jeg tusler bort til Q5en. Forskjermene prydes av S-line-logoer, og hjulbuene fylles av 20-tommere med gummi i 45-profil rundt. Rattet er av den sportslige typen – med en slik flat bunn jeg ikke helt forstår nytten av – og understellet er av sportsutgaven også. Uffda. En sports-SUV. Jeg kjører meget forsiktig over første asfaltkant. Deretter litt raskere over neste, og så til slutt med vanlig fart. Min skepsis skulle vise seg å være tilnærmet grunnløs. For det er ikke så mye å utsette på komfortnivået i Q5. 20-tommerne gir litt hjulstøy, men ikke så mye som fryktet. Understellet er som nevnt av sportsutgaven, og kan justeres med Audis «Drive select». Valgene er sportslig, komfortabelt og økonomisk, i tillegg til automatisk justering og en egendefinert innstilling. Sport? Understellet klarte jeg ikke merke noen forskjell på, til tross for et par gjennomkjøringer av samme svingete parti i både sport- og komfort-innstilling. Tipset mitt er bare å la det stå i automatisk modus. Da strammes rattet i fart, girkassa girer raskt og klokt og understellet er som det alltid er – nøytralt, avdempet og presist. Motoren er den ikke ukjente 2-liters dieselmotoren vi kjenner fra andre biler i VW-konsernet, og har kreftene til 177 hester. Den er både seig og sprek nok til det aller meste, og skal i følge Audi være fornøyd med 0,6 liter diesel per mil. Om 177 hester er litt snaut, er kanskje Audi SQ5 bedre? Vi har kjørt den tidligere. (Ekstra)utstyr Fra grunnprisen på 575.700 ender da denne bilen opp på over 800.000. Til den prisen føles ikke bilen som om den har for mye utstyr. Nøkkelløs adgang, ryggekamera og USB- eller minijack-kontakt for MP3-spillere og mobiltelefoner er for eksempel ikke å finne. Men Q5 gjør jobben. Den har fraktet meg komfortabelt hit og dit, og vist meg hvor jeg skulle kjøre med et glimrende navigasjonsanlegg (selv om meny- og kontrollsystemet MMI ikke er like lettbrukt som BMWs iDrive og Mercedes’ Comand), basert på satelittbilder – ikke bare opptegnede kart. Q5 er en bil som innfrir forventningene, solid og effektivt. Men den briljerer ikke. I stedet er det bilen som holder det den lover, og som gir minimalt med hodebry. Og ofte er det akkurat det man ønsker i en bil.
Konkurrenter: BMW X3, Mercedes GLK, Land Rover Freelander, Volvo XC60 Artikkel fra www.firmabil.no URL: |