[]
[] [firmabil.no] []

Q5 gjør jobben


Odd Erik Skavold Lystad
Tekst og foto



NETTKJØRT: Med ekstrautstyr til nesten en kvart million, blir forventningene høye. Klarer Audi Q5 å levere?

Det er med en viss skepsis jeg tusler bort til Q5en. Forskjermene prydes av S-line-logoer, og hjulbuene fylles av 20-tommere med gummi i 45-profil rundt. Rattet er av den sportslige typen – med en slik flat bunn jeg ikke helt forstår nytten av – og understellet er av sportsutgaven også.

Uffda. En sports-SUV.

Jeg kjører meget forsiktig over første asfaltkant. Deretter litt raskere over neste, og så til slutt med vanlig fart. Min skepsis skulle vise seg å være tilnærmet grunnløs. For det er ikke så mye å utsette på komfortnivået i Q5. 20-tommerne gir litt hjulstøy, men ikke så mye som fryktet.

Understellet er som nevnt av sportsutgaven, og kan justeres med Audis «Drive select». Valgene er sportslig, komfortabelt og økonomisk, i tillegg til automatisk justering og en egendefinert innstilling.

Sport?
Med bryteren i komfort-modus, er Q5 veldig lett på rattet. Presis, men totalt blottet for tilbakemeldinger. Men i komfortmodus er ikke det så viktig. I sportsmodus blir rattet merkbart tyngre, men det er ingen endringer i utveksling, og tilbakemeldingene glimrer fortsatt med sitt fravær.

Understellet klarte jeg ikke merke noen forskjell på, til tross for et par gjennomkjøringer av samme svingete parti i både sport- og komfort-innstilling. Tipset mitt er bare å la det stå i automatisk modus. Da strammes rattet i fart, girkassa girer raskt og klokt og understellet er som det alltid er – nøytralt, avdempet og presist.

Motoren er den ikke ukjente 2-liters dieselmotoren vi kjenner fra andre biler i VW-konsernet, og har kreftene til 177 hester. Den er både seig og sprek nok til det aller meste, og skal i følge Audi være fornøyd med 0,6 liter diesel per mil.

Om 177 hester er litt snaut, er kanskje Audi SQ5 bedre? Vi har kjørt den tidligere.

(Ekstra)utstyr
På utstyrslisten finner jeg adaptiv cruise control, oppgradert lyd- og navigasjonsanlegg, panoramasoltak, parkeringssensorer, komfortable sportsskinnseter og integrert telefon. Ja, med utstyrslisten mener jeg selvsagt ekstrautstyrslisten – for testbilen vår var lesset med ekstrautstyr for intet mindre enn 233.000 kroner.

Fra grunnprisen på 575.700 ender da denne bilen opp på over 800.000. Til den prisen føles ikke bilen som om den har for mye utstyr. Nøkkelløs adgang, ryggekamera og USB- eller minijack-kontakt for MP3-spillere og mobiltelefoner er for eksempel ikke å finne.

Men Q5 gjør jobben. Den har fraktet meg komfortabelt hit og dit, og vist meg hvor jeg skulle kjøre med et glimrende navigasjonsanlegg (selv om meny- og kontrollsystemet MMI ikke er like lettbrukt som BMWs iDrive og Mercedes’ Comand), basert på satelittbilder – ikke bare opptegnede kart.

Q5 er en bil som innfrir forventningene, solid og effektivt. Men den briljerer ikke. I stedet er det bilen som holder det den lover, og som gir minimalt med hodebry. Og ofte er det akkurat det man ønsker i en bil.

Fakta: Audi Q5 2,0 TDI 177 hk quattro S tronic

Motor:

4-syl. turbodieselmotor, 1968 ccm.

Effekt:

130 kW (177 hk) v/4200o/min. 
380 Nm v/1750-2500o/min.

LxBxH:

463 x 190 x 166 cm.

Akselavstand:

280,7 cm.

Egenvekt m/fører:

1895 kg.

Bagasjerom:

540 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

9,0 sek.

Toppfart:

200 km/t.

Snittforbruk:

0,60 l/mil.

CO2:

159 g/km.

Pris billigste modell:

Pris testet utgave:

kr. 575.700.

kr. 808.700.

Konkurrenter: BMW X3, Mercedes GLK, Land Rover Freelander, Volvo XC60


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: