Breddesport
NETTKJØRT: Når to japanske produsenter slår sammen sine ressurser for å bygge en rimelig sportsbil, blir det morsomt. Vi har kjørt Subaru BRZ. Det er neppe sportsbiler folk flest forbinder med verken Subaru eller Toyota. Riktignok har Subaru vært aktive på rallyfronten i en årrekke, og Toyota har hatt modeller som MR2, Celica og Supra. Men de siste årene har det meste dreid seg om fornuftige biler for folk flest. Til nå. Hva er dette? Toyota kaller sin modell GT86 mens Subaru benytter tre bokstaver i sin betegnelse – BRZ. I hovedsak er bilene like teknisk, slik at det er kosmetikk og utstyrsdetaljer som skiller dem. De to har også valgt litt forskjellige løsninger på hjulopphenget, men bilene produseres side om side ved en Subaru-fabrikk i utkanten av Tokyo. Ren sport Riktignok fins det noe som med litt velvilje kan defineres som seter baki der, men med mindre fører og forsetepassasjer er ekstremt kortvokste og fleksible, er det umulig å sitte i baksetene. Det er montert Isofix festeanordning, men selv små barn vil få problemer her. Lav vekt, lavt tyngdepunkt og bakhjulsdrift er basis for den klassiske sportsbil-oppskriften. Under panseret sitter en 2,0-liters boxermotor, Subarus spesialitet, med 200 hestekrefter. Man kan velge mellom 6-trinns manuell eller 6-trinns automatisk girkasse – prisen er den samme uansett preferanse. Hvordan er den? Det mest sentrale instrumentet er turtelleren med rødmerket helt oppe ved 7400 omdreininger. Her kan du også lese av hastigheten digitalt. Det analoge speedometeret sitter til venstre for turtelleren og har en meget uvant skala som det tar tid å venne seg til. «Plastic Fantastic» Og når vi først er inne på det som drar ned helhetsinntrykket, så tar vi med at det er store glipper mellom de forskjellige karosseridelene. Det gir inntrykk av dårlig finnish og er nok et av elementene som bidrar til ekstremt mye støy inne i bilen. I motorvei-hastighet er det nesten umulig å høre på radio, og du sliter med å føre en normal samtale med din medpassasjer. Låten fra motoren er en fryd for øret, men dekk- og veistøy kunne vi klart oss uten. Ren kjøreglede Dette er noe av det morsomste vi har kjørt av biler til under en halv million kroner. Motoren har en nydelig effektkurve, og selv ved moderate turtall har du et anvendelig dreiemoment. Etter hvert som turtallet stiger, spesielt fra 4000 og oppover, kjenner du adrenalinet rushe gjennom kroppen din. Sperra møter du først ved 7400 omdreininger. Direkte Det er fristende å sammenligne kjøreopplevelsen med den man finner i en Porsche Boxster eller Cayman. Selv om alt er mye mer påkostet og kultivert i de tyske bilene. Skal vi sammenligne med noe i tilsvarende prisklasse, må det bli Mazda MX-5 Roadster Coupé Sport med 2,0-liters motor. BRZ’en er utvilsomt råere og mer direkte, men MX-5 har den fordelen at du kan kjøre åpent på fine sommerdager. Og den er mindre brutal. Bør jeg kjøpe en? Vær da obs på at 200 hester på bakhjulene krever sin sjåfør på norsk vinterføre. Men du verden så morsomt du kan ha det. Har du en partner er det viktig at dere deler interessen for sportsbiler, at dere aksepterer et høyt støynivå i høyere hastigheter, og klarer dere med et begrenset bagasjerom. Har du barn eller planlegger familieforøkelse, så glem denne bilen – med mindre dere har en annen i tillegg.
Konkurrenter: Toyota GT86, Mazda MX-5, Mini Coupé JCW, brukt Porsche Cayman / Boxster (med flere) Artikkel fra www.firmabil.no URL: |